El Periódico de Tarragona

Tarragona

A les 12.00 h

Usuaris de Rodalies sortiran al carrer aquest dissabte a nou ciutats catalanes: «Hem tocat fons»

Seguimiento incidencias y retrasos en Rodalies en estas últimas semanas.

Seguimiento incidencias y retrasos en Rodalies en estas últimas semanas. / Manu Mitru

4
Es llegeix en minuts
Jan Magarolas

Menys de tres setmanes després de la tornada del servei ferroviari entre Tarragona i Barcelona, les avaries, incidències, retards, cancel·lacions i el caos general han fet insostenible l’ús dels trens per part dels usuaris de Tarragona i de la resta de Catalunya que es desplacen regularment a la capital catalana. La situació s’ha tornat impossible fins al punt que les plataformes d’usuaris del transport públic s’han unit per a una inèdita convocatòria.

Aquest dissabte 22 de març diverses concentracions denunciaran el que defineixen com «la desigualtat territorial, l’abandonament sistemàtic i el menyspreu habitual». «Aquí ens plantem, volem un servei digne i unes infraestructures fetes per a nosaltres», marquen els organitzadors.

El nivell de descontentament dels usuaris dels trens es posarà a prova amb les protestes en nou de les ciutats catalanes més afectades per la gestió i les incidències a la xarxa ferroviària. Hi ha on triar. A les comarques del sud hi haurà fins a quatre manifestacions: a les ciutats de Tarragona, Valls, Tortosa i Segur de Calafell, poblacions que pateixen dia sí dia també les avaries del tren. També s’han convocat concentracions a Lleida, Figueres, Cardedeu, la Garriga i Molins de Rei per demostrar que el problema és global i afecta tota la xarxa ferroviària catalana. Tindran lloc a les 12.00 hores del migdia davant de les estacions de trens de les respectives poblacions, on es llegirà el manifest unitari de les plataformes d’usuaris.

«Tarragona està abandonada, quan hi ha problemes als trens no tenim informació fiable, patim desequilibri territorial i hi ha moltes cancel·lacions de trens; volem unes infraestructures pensades per a nosaltres, i no fetes de retruc per al turisme i les mercaderies», reclama Anna Gómez, de Dignitat a Vies. La plataforma, nascuda a Tarragona, reivindica un servei digne per a les comarques tarragonines però remarca que el problema no només existeix al sud: «L’R16, l’R15, l’R2, l’R3... Tots estem malament, la situació és insostenible a tot Catalunya, per això la convocatòria és general i no només a Tarragona».

També a l’Ebre

Amb la recuperació teòrica del servei ferroviari després de les obres del túnel de Roda de Berà, Rodalies va apuntar que Tarragona tindria una connexió cada mitja hora amb Barcelona, una novetat que s’ha pogut posar poc en pràctica a causa dels problemes gairebé diaris que ha patit la xarxa ferroviària i que han tingut al sud una víctima habitual. Però si Tarragona es veu afectada, les Terres de l’Ebre encara se senten més separades de la capital catalana, amb dues línies de Rodalies (R15 i R16) i un sol tren d’alta velocitat al dia.

«Els polítics s’omplen la boca amb l’equilibri territorial i aquí al final quedarem els quatre avis perquè els joves han hagut d’anar a treballar fora: una mala connexió repercuteix directament en el despoblament de les Terres de l’Ebre», lamenta Cinta Galiana, de la plataforma Trens Dignes Terres de l’Ebre-Priorat, que encara pressiona més: «Som tan catalans com la resta però estem aïllats de Catalunya». La falta d’una autoritat territorial de la mobilitat a l’Ebre (fins al moment, només s’ha anunciat la integració de les comarques ebrenques a l’ATM del Camp de Tarragona) provoca «greuges comparatius» amb la resta del país, ja que els usuaris de l’Ebre no tenen abonaments ni descomptes.

Diversos treballadors de Renfe i Adif durant la vaga a l’Estació de Sants, aquest dilluns passat. /

Europa Press

«És un desequilibri en distàncies, freqüències i abonaments; i tampoc hi ha coordinació entre els trens i els autobusos que encara funcionen», explica Galiana. La parada dels busos que porten usuaris a Barcelona es troba en una rotonda de l’Aldea (Baix Ebre),a molta distància de qualsevol nucli urbà però, a més, a dos quilòmetres caminant de l’estació de trens d’Amposta-Tortosa. Per això, Trens Dignes de l’Ebre-Priorat demanen una estació intermodal a l’Aldea que serveixi de connexió amb totes les comarques ebrenques i la ciutat comtal.

Convocatòria unitària a tot el país

Notícies relacionades

En les concentracions hi haurà entitats i plataformes de tot el país: a Dignitat a les Vies i Trens Dignes, que porten la veu cantant al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre, se’ls han sumat Pqnoensfotintren (de l’R3), Salvem l’R2 Nord, Ripollès Existeix, Promoció del Transport Públic (PTP), Propera Parada Valls, Usuaris Avant Catalunya i Defensem el tren de l'Empordà, entre altres agrupacions d’usuaris, a més dels sindicats majoritaris CCOO i UGT. «La intenció inicial era manifestar-nos només a Tarragona però vam veure que per arribar-hi, molta gent havia d’agafar diversos trens i autobusos, i vam decidir obrir les convocatòries», expliquen des de Dignitat a les Vies.

Les entitats volen deixar clar que són «apartidistes» perquè representen els usuaris afectats amb independència del seu color polític, i critiquen les administracions per igual: a l’l Estat per la falta d’inversió durant anys, a Adif per l’escàs manteniment de les instal·lacions i a la Generalitat per haver-se centrat a Rodalies de Barcelona i no al país sencer. «Els polítics s’han trobat amb un problema que els ha explotat a les mans, però aquests dies hem tocat fons i les manifestacions seran un reclam per millorar les coses i aconseguir més inversions, n’estic segura», afirma Galiana.