Pros i contres de l’app de moda

Les claus de l’èxit de Clubhouse, l’exclusiva xarxa social que certifica l’auge de l’àudio

  • La plataforma permet xerrades d’àudio en directe i només s’hi pot accedir amb invitació

  • Celebritats com Elon Musk disparen la popularitat de l’app i Facebook i Twitter ja en preparen la seva versió

5
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Gairebé de la nit al dia, una nova plataforma ha començat a despuntar com a tendència i colar-se a les converses. Es tracta de Clubhouse, una nova xarxa social de xerrades d’àudio en què els usuaris poden organitzar les seves conferències temàtiques o escoltar i participar a les d’altres. ¿Què hi ha darrere d’aquest fenomen?

Llançada al mercat l’abril de l’any passat, Clubhouse és una cosa així com un podcast en directe i marcat per un caràcter d’exclusivitat, ja que només es pot accedir a ella a través de la invitació d’algun membre. Una decisió una mica elitista i que explota el FOMO l’ansietat social que produeix perdre’s el que els altres estan fent però que, tot i així, permet a la plataforma generar un gran interès sobre el que es cou allà.

Clubhouse va ser ideada a San Francisco, epicentre de la indústria tecnològica dels Estats Units, com a punt de connexió entre membres del sector. Privats per la pandèmia i les mesures de restricció derivades, la plataforma oferia un espai perquè inversors, empresaris, informàtics i periodistes es reunissin per connectar i debatre.

Popularitat a l’alça

Però en menys d’un any, la xarxa social ha aconseguit anar més enllà de Silicon Valley i consolidar la seva popularitat. El 31 de gener, en ple trontoll de Wall Street per les inversions massives coordinades des del fòrum Reddit, la participació del magnat milmilionari Elon Musk a una xerrada organitzada a Clubhouse va col·lapsar la sala digital que l’allotjava amb més de 5.000 oients, un moment d’èxit que va servir com a empenta definitiva per validar i impulsar la plataforma com un fenomen punter.

La presència d’altres grans personalitats tecnològiques com Mark Zuckerberg, fundador de Facebook, i de celebritats mediàtiques i artístiques com la presentadora Oprah Winfrey o el raper Drake ha disparat la seva popularitat. Clubhouse acumula ja més de 4,7 milions de descàrregues i més de tres milions d’usuaris a tot el món que parlen de política, comenten partits de futbol o debaten sobre filosofia. L’app pretén fer amb els directes d’àudio el que Facebook, Youtube i Twitch ja han fet amb el vídeo.

La popularitat de Clubhouse també es va disparar a la Xina fins que, aquest dimarts, va bloquejar l’aplicació després de registrar xerrades de temes crítics amb Pequín com la situació de Taiwan, Hong Kong i la repressió de la minoria musulmana.

Passió per l’àudio

La irrupció en escena de Clubhouse demostra el creixent interès per l’àudio a l’era daurada del podcàsting. Així, s’estan desenvolupant noves plataformes que se centren en els àudio xats com Fireside, que busca impulsar la monetització i permet gravar les xerrades, o Spaces, una nova funcionalitat que estudia Twitter per crear sales de debat. Facebook també estaria treballant en el desenvolupament d’un producte d’àudio xat similar per plantar cara a l’ascens de Clubhouse. Aquest tipus de sales ja existeixen des de fa mesos a Discord, una altra plataforma en auge.

El futur d’aquesta nova xarxa social sembla brillar. El 21 de gener, va assolir una valoració al mercat de fins a 1.000 milions de dòlars. Avalada per la firma de capital risc Andreessen Horowitz, ha tancat dues rondes de finançament amb 110 milions de dòlars i assegura comptar ja amb «més de 180 inversors».

¿Com funciona?

El funcionament d’aquesta nova xarxa social és molt senzill. Després de rebre una invitació, pots crear-te un perfil similar al d’altres plataformes. Una vegada dins, has de triar una sèrie d’interessos i en funció d’aquests se’t mostrarà un calendari de les xerrades programades. A aquests espais, anomenats ‘sales’, l’usuari pot escoltar Zuckerberg parlar sobre el futur del transport i el teletreball (i optar a fer preguntes) o crear una discussió entre col·legues sobre ‘La Isla de las Tentaciones’. Ell decideix si ser receptor o emissor.

«Serà el lloc on acudir per comprendre i construir el futur», va explicar el seu fundador, Paul Davidson. L’aplicació elimina algunes barreres del podcast, permetent als seus usuaris llançar programes amb més facilitat. «Ofereix tots els avantatges de la distribució d’un podcast sense la planificació o l’edició que implicaria», assenyala el periodista tecnològic Casey Newton. Alguns mitjans de comunicació comencen a utilitzar la plataforma per repassar les notícies del dia.

A més de participar en debats, la plataforma també serveix com a punt de connexió entre professionals, com a pont per fer contactes en un moment de pandèmia que ha dificultat el conèixer gent. En aquesta direcció, el famós youtuber Jake Paul va definir Clubhouse com «el LinkedIn on pots parlar».

Grans interrogants

No obstant, Clubhouse té alguns aspectes menys agradables per als usuaris. De moment l’aplicació només està disponible per a iOS, el sistema operatiu dels iPhone, i no compta amb un programa de monetització però des de la plataforma ja treballen per portar-la a Android i per pagar els seus usuaris. Un altre hàndicap que sembla que no es resoldrà és la impossibilitat de gravar les xerrades. Això les converteix en una cosa efímera i única, que remarca aquest valor d’exclusivitat de Clubhouse, però també dificulta que l’usuari pugui escoltar-les fora del directe, com qualsevol podcast.

Malgrat estar vivint un moment estel·lar, Clubhouse té altres interrogants. Com tota tecnologia, la xarxa social està subjecta al que els seus usuaris vulguin fer amb ella. La falta de moderació de continguts de la plataforma ha portat a l’aparició de xerrades racistes i misògines o de trols que boicotegen les d’altres. A més, els usuaris no poden bloquejar assetjadors ni denunciar un contingut que, al ser en àudio i efímer, no deixa rastre. L’app no compta amb polítiques clares d’ús, però per exercir-les necessitaran ampliar el seu equip, format actualment per només nou persones. L’app encara està en fase de desenvolupament i aquest serà un punt clau a resoldre.

Notícies relacionades

Aquests últims dies, la polèmica a Clubhouse ha vingut per la decisió de grans empresaris, entre ells d’un dels fundadors de la plataforma, d’expulsar els periodistes de les seves xerrades per evitar així preguntes compromeses o escrutini públic. Una decisió que també remarca la facilitat amb què es poden crear cambres d’eco.

A Alemanya, Clubhouse s’enfronta ja a una demanda per violar les lleis europees de protecció de dades i de protecció del consumidor al només detallar les seves polítiques en anglès.