Tecnològiques poc rendibles
D’Airbnb a Twitch: 5 empreses disruptives que mai han obtingut beneficis
Grans companyies amb valoracions multimilionàries i que han transformat l’economia aposten per continuar creixent malgrat que el seu model de negoci els ha fet acumular més d’una dècada de pèrdues netes
Els seus noms són coneguts arreu del món, el seu sistema ha transformat l’economia, tenen valoracions multimilionàries i encara així mai han obtingut beneficis. Mentre gegants com Apple i Google van necessitar només dos i tres anys, respectivament, per generar beneficis, algunes de les companyies més disruptives de les últimes dècades continuen sense ser rendibles a causa d’un model de negoci estancat. Analitzem a continuació els casos de cinc colossos amb peus de fang: Uber, Spotify, Reddit, Deliveroo i Airbnb.
Uber
El març del 2009, Uber va néixer amb la promesa d’alterar el món de la mobilitat. I ho ha aconseguit. La companyia va crear una plataforma a la qual els conductors poden registrar-se per utilitzar els seus vehicles i operar com a taxi particular. Així, per cada reserva de trajecte i dels beneficis del conductor, Uber rep una comissió.
En els últims 13 anys, Uber ha desembarcat en més de 10.500 ciutats de 72 països guanyant-se els favors de les autoritats locals mitjançant la pressió i l’engany dels seus dirigents, segons va destapar recentment una investigació periodística. I ho ha fet no només amb el seu servei de mobilitat, sinó també amb altres negocis, com el repartiment a domicili de menjar i paquets o el lloguer de bicis elèctriques. En total acumula més de 110.000 usuaris mensuals i la seva valoració borsària supera els 60.600 milions de dòlars.
Tot i que les aparences apunten a un èxit empresarial, Uber no és rendible a cap nivell. El benefici brut de la companyia ha estat en números vermells durant més d’una dècada, especialment accentuats durant els anys marcats per la pandèmia de la covid. El 2021 va patir unes pèrdues anuals de 496 milions de dòlars, un 93% menys que l’any anterior, així es va acostar al seu objectiu de ser viable. Durant els primers tres mesos del 2022, la companyia va disparar un 136% els seus ingressos, però encara així va patir pèrdues de 5.600 milions de dòlars.
Uber continua treballant perquè el seu model econòmic sigui sostenible, una viabilitat a la qual, segons han assenyalat, s’està acostant. A més dels escàndols per assetjament sexual i els seus problemes amb els reguladors, la companyia justifica la seva inviabilitat a causa de la ferotge competència en les indústries de mobilitat, entrega i logística: «Els consumidors, conductors i restaurants són propensos a canviar-se al proveïdor de menor cost, amb més potencial de guanys o de més qualitat».
Spotify
La música actual no pot entendre’s sense Spotify. Ideada el 2006 en una cabana en un bosc suec, la plataforma va donar vida al premonitori somni de Napster i va aconseguir crear una biblioteca d’Alexandria musical on escoltar cançons a la carta, sense necessitat de descarregar-se els arxius, com es feia abans. Spotify és la plataforma de música en ‘streaming’ més gran del món. Compta amb 433 milions d’usuaris mensuals arreu del món i 188 milions de subscripcions de pagament, així copa el 31% d’un sector en el qual la segueixen Apple Music (15%), Amazon Music i Tencent Music (un 13% totes dues).
La companyia fundada per Daniel Ek i Martin Lorentzon està valorada en 22.070 milions de dòlars, però encara no ha obtingut beneficis de forma consistent. Durant el segon trimestre de l’any, Spotify va augmentar el nombre d’usuaris i subscriptors de pagament i va registrar 2.860 milions d’euros en ingressos, però les seves pèrdues operatives van ser de 194 milions, mentre que les pèrdues netes van ser de 125 milions. La plataforma ha apostat per ampliar el seu negoci en el món dels podcasts fitxant figures com el controvertit Joe Rogan, però la polèmica que va generar va enfonsar la seva capitalització borsària. Spotify espera canviar aquesta tendència en els pròxims mesos.
El 2005, Steve Huffman i Alexis Ohanian, companys d’habitació a la Universitat de Virginia, van fundar la influent xarxa social Reddit, a la qual van anomenar com «la portada d’Internet». Actualment, aquest fòrum té 430 milions d’usuaris al mes i la seva valoració supera els 10.000 milions, però mai ha reportat beneficis anuals. En els últims anys ha seguit els passos de Facebook i Twitter i ha incrementat la seva aposta de negoci per la publicitat. El 2021, Reddit va generar 350 milions d’ingressos, la major part gràcies als anuncis, doblant les xifres del 2021. Altres ingressos provenen de les subscripcions de pagament i de la compra de ‘tokens’. Tot i així, el seu compte de resultats segueix en números vermells.
Deliveroo
Fundada el 2013, aquesta companyia britànica d’entrega ràpida de menjar ha anat incrementant la seva base d’usuaris fins arribar als vuit milions, però encara així no ha aconseguit ser rendible. L’any passat, la plataforma va patir unes pèrdues anuals de més de 353 milions d’euros. Des del 2017, les seves pèrdues han superat cada any els 230 milions fins arribar als 375 milions el 2019.
Deliveroo opera actualment en 11 països, però aquestes pèrdues apunten que aviat tancarà el seu negoci als Països Baixos. A finals del 2021, la companyia va abandonar les seves operacions a Espanya al veure’s incapaç de complir amb la ‘llei Rider’ i ajustar les denunciades condicions laborals dels seus empleats a la legislació.
Airbnb
La irrupció d’Airbnb ha canviat la concepció de l’hostaleria i el turisme. El 2008 va néixer la plataforma que permet a particulars arrendar les seves propietats a hostes. Amb l’arribada de la crisi financera, aquesta proposta va quallar i la companyia es va anar expandint fins a ser present en 81.000 ciutats de 200 països, acumulant més de 150 milions d’usuaris i augmentant any rere any el nombre de reserves. La seva valoració actual supera els 77.370 milions de dòlars.
Però el negoci no és tan rodó com sembla. Els ingressos d’Airbnb han anat creixent de forma irregular. L’any passat va ingressar 5.900 milions, un 73% més que el 2020, marcat per una pandèmia que va causar estralls en la companyia. Tot i així, sempre ha patit pèrdues netes anuals. El 2021 va ser de 352 milions, números vermells molt millors que els 4.500 milions de pèrdues registrades el 2020.
Notícies relacionadesA més, la plataforma ha topat amb el rebuig de grans ciutats, entre elles Barcelona, que han adoptat mesures per regular el lloguer de pisos turístics, que ha accelerat la gentrificació i encariment d’alguns dels seus barris.
Altres casos remarcables
Entre les altres empreses punteres que encara no són rendibles destaquen Epic Games, la propietària del famós videojoc Fortnite que va ser fundada el 1991 i que l’any passat va patir pèrdues per valor de més de 600 milions de dòlars; WeWork, l’empresa que va transformar la compartició d’oficines i que el 2021 es va dessagnar amb 4.440 milions de dòlars, i Twitch, la popular plataforma de retransmissió de vídeos que pot permetre’s perdre diners, ja que el 2014 va ser adquirida per Amazon.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia