Canvis a la xarxa social
Els discursos d’odi es disparen a Twitter amb Elon Musk, segons experts
Diversos estudis recopilats per ‘The New York Times’ apunten que els insults racistes, homòfobs i antisemites no han parat de créixer l’últim mes i que la falta de control impulsada per Musk ha fet ressorgir grups violents com Estat Islàmic
El discurs d’odi –inclosos atacs racistes, antisemites i homòfobs– s’ha disparat a Twitter des que la xarxa social va ser adquirida per Elon Musk, segons diversos estudis portats a terme per investigadors i que aquest divendres recopila The New York Times.
Per exemple, mentre que abans apareixien a Twitter una mitjana diària de 1.282 insults racistes contra els afroamericans, des que l’home més ric del món controla la plataforma aquesta xifra s’ha triplicat, fins als 3.876.
Una cosa semblant té lloc amb termes homòfobs, que han passat d’una mitjana de 2.506 al dia a 3.964, o amb missatges antisemites, que van créixer un 61% les dues setmanes posteriors al canvi de propietat de la xarxa social.
Ràpid augment
Les xifres han sigut recopilades per experts d’organitzacions nord-americanes com la Lliga Antidifamació o el Centre contra l’Odi Digital i contradiuen les afirmacions de Musk i el seu equip, que han assegurat que el discurs d’odi s’ha reduït a Twitter. Al contrari, investigadors consultats pel ‘NYT’ apunten que mai abans havien vist un augment tan ràpid del contingut problemàtic en una de les grans xarxes socials.
El multimilionari empresari va desembarcar a Twitter amb la promesa d’ampliar la llibertat d’expressió i ha pres diverses mesures polèmiques, com la d’oferir una «amnistia» a milers de comptes que havien sigut suspesos per les seves publicacions, entre els quals el de l’expresident nord-americà Donald Trump, vetat per tuits sobre l’assalt al Capitoli i que, segons la plataforma, podien incitar a la violència.
A més, Musk ha acomiadat milers de treballadors de l’empresa, entre els quals molts de dedicats a tasques de moderació i control de continguts.
Malgrat això, ha tractat en nombroses ocasions de tranquil·litzar els anunciants, garantint que Twitter no es convertirà en el salvatge Oest, unes promeses que no han tingut massa efecte, ja que moltes companyies han optat per deixar de contractar publicitat a la xarxa social o han reduït de manera molt important la seva presència.
Ressorgeix Estat Islàmic
A més d’un augment del discurs d’odi, diversos experts apunten que tornen a veure’s a Twitter comptes que la xarxa social habitualment no trigava a eliminar, per exemple els que s’identifiquen com a part del grup terrorista Estat Islàmic (EI).
Els primers 12 dies amb Musk al capdavant de la xarxa social es van crear 450 perfils vinculats a EI, pels 69 dels 12 dies anteriors, segons dades de l’Institute for Strategic Diallogue, un grup que estudia l’extremisme i la desinformació a internet.
També destaquen que la verificació de pagament impulsada per Musk ha permès que comptes vinculats amb la teoria conspiradora QAnones dotin de la coneguda marca blava i rebre un cert vernís de legitimitat a ulls de molts usuaris.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia