Escàndol de privacitat
Meta paga 725 milions per concloure l’escàndol de Cambridge Analytica
El gegant de les xarxes socials accedeix a pagar per resoldre una demanda col·lectiva per haver permès a la consultora britànica accedir a dades de fins a 87 milions d’usuaris per mirar de manipular les eleccions dels EUA del 2016 i del Brexit

Lescàndol de Facebook i Cambridge Analytica
Meta pagarà 725 milions de dòlars per posar fi a l’escàndol més important de la seva història. L’empresa propietària de Facebook ha arribat a un acord per resoldre una demanda col·lectiva que denunciava el gegant de les xarxes socials per haver permès que la consultora política britànica Cambridge Analytica accedís il·legalment a les dades de fins a 87 milions dels seus usuaris per orquestrar una campanya d’influència política que impulsés la candidatura presidencial de Donald Trump.
Els advocats dels demandants han celebrat l’acord, qualificat com el més important aconseguit mai en una demanda col·lectiva de privacitat als Estats Units. També és el més alt que Meta ha accedit a pagar. «Aquest acord històric proporcionarà un alleujament significatiu a la classe en aquest cas de privacitat complex i nou», han declarat els advocats Derek Loeser i Lesley Weaver.
La demanda acusava Facebook d’haver enganyat els seus usuaris, fent-los creure que podien controlar l’ús de les seves dades mentre, per la porta del darrere, permetia que empreses alienes hi tinguessin accés sense el seu consentiment. A l’agost, Meta ja va arribar a un acord per evitar que el seu director executiu, Mark Zuckerberg, i la seva antiga número dos, Sheryl Sandberg, declaressin davant el jutge sota jurament.
Meta no ha admès haver comès cap delicte, però ha accedit a pagar perquè posar fi a la polèmica era «en el millor interès de la nostra comunitat i accionistes». L’acord encara ha de ser aprovat per un jutge federal de San Francisco. «En els últims tres anys hem renovat el nostre enfocament de la privacitat i hem implementat un programa integral de privacitat», ha assenyalat la companyia.
Escàndol global
El 2018, una investigació periodística va destapar que Cambridge Analytica havia recopilat les dades de fins a 87 milions d’usuaris de Facebook. Aquesta pràctica il·legal tenia com a missió trobar votants específics i segmentar-los per bombardejar-los amb propaganda política a fi de manipular-los i influir el seu vot. Aquest mètode va ser utilitzat per recolzar la campanya de Trump el 2016, però també la del Brexit al Regne Unit i la de Mauricio Macri a l’Argentina. Totes van acabar guanyant els seus respectius comicis.
Aquest escàndol per una violació massiva de la privacitat dels usuaris amb finalitats polítiques va posar Facebook contra les cordes i va obrir una època de desconfiança amb les xarxes socials. Zuckerberg va ser interrogat pel Congrés nord-americà. La companyia, rebatejada l’any passat com a Meta, ja va accedir el 2019 a pagar més de 5.000 milions de dòlars per resoldre investigacions de les autoritats dels EUA en relació amb les seves pràctiques de privacitat i el seu engany als inversors de la companyia. Cambridge Analytica va ser obligada a tancar, però des d’aleshores han aparegut tota mena de consultories dedicades a la manipulació i influència política.
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Nous títols i temporades Les 11 sèries que no et pots perdre aquest abril
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- Futbol El Barça no tornarà a l’Spotify Camp Nou per al Gamper i espera poder tornar per començar la Champions
- Indemnització rècord El Suprem eleva fins als 3 milions més interessos la indemnització pel dany neurològic causat per negligència mèdica en un part
- Recuperació editorial El conte de Vargas Llosa que dona les claus de la seva ruptura amb Isabel Preysler
- Turisme Els jubilats amb les pensions més baixes podran viatjar amb l’Imserso per una tarifa plana de 50 euros
- Relació entre empresa i societat La pime, el 99,8% del teixit empresarial, reclama més atenció pel seu pes i impacte local.
- El repte de les empreses: generar riquesa, però també guanyar reconeixement
- Efecte en cadena Els grans grups empresarials subratllen el seu paper com a motor econòmic i social