Mesura temporal

Noruega prohibeix a Facebook i Instagram rastrejar els usuaris per enviar-los publicitat

Noruega prohibeix a Facebook i Instagram rastrejar els usuaris per enviar-los publicitat

Epi_rc_es

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Nou cop contra Meta. Noruega prohibirà temporalment que les seves dues aplicacions més populars, Facebook i Instagram, rastregin les dades dels seus usuaris amb l’objectiu d’enviar-los publicitat personalitzada.

Segons una ordre obtinguda per POLITICO, l’Autoritat Noruega de Protecció de Dades ha ordenat al gegant de les xarxes socials que a partir del 4 d’agost no podrà seguir l’activitat en línia dels seus usuaris ni la seva geolocalització amb finalitats publicitàries. En el seu missatge, el regulador assenyala que Meta tracta «dades personals molt privades i sensibles mitjançant operacions de seguiment i elaboració de perfils molt opaques i intrusives».

Aquesta prohibició s’aplicarà durant tres mesos. En aquell període de temps, les plataformes podran personalitzar els anuncis que dirigeixen als seus usuaris però basant-se únicament en les dades que posen en la descripció dels seus comptes. Si no compleix, el regulador li imposarà multes diàries de fins a 1 milió de corones noruegues (uns 89.500 euros). L’ordre estableix que Meta podrà esquivar aquest bloqueig si troba una manera legal de permetre als usuaris de Facebook i Instagram desactivar el rastreig de la seva activitat.

Problemes per a Meta

Tot i que temporal, la restricció suposa un important revés per a la companyia nord-americana, ja que el seu model de negoci digital es basa principalment en l’anomenada publicitat comportamental, és a dir, els anuncis personalitzats que es basen en el comportament dels receptors. El 2021, un 97,5% dels 117.930 milions de dòlars que va guanyar Meta van procedir d’aquest negoci publicitari.

Notícies relacionades

El 4 de juliol passat, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va dictaminar que la recopilació de dades dels usuaris de Meta és il·legal, ja que es fa sense el consentiment explícit d’aquests. Malgrat no formar part del club comunitari, Noruega pot prendre decisions nacionals basant-se en el Reglament General de Protecció de Dades de la UE en «casos d’urgència». Considerant-ho com a tal, Oslo ha sigut el primer país del continent a adoptar mesures dràstiques contra Meta.

La multinacional capitanejada per Mark Zuckerberg enfronta altres problemes legals. Al maig, el regulador d’Irlanda –el responsable d’aplicar-li les lleis europees de privacitat– li va imposar una multa rècord de 1.200 milions d’euros per transferir als Estats Units les dades dels usuaris de la UE, sanció que la companyia recorrerà. S’espera que l’organisme irlandès es pronunciï a mitjans d’agost sobre la legalitat de les pràctiques publicitàries de Meta. Una decisió en contra seu podria suposar una important sagnia per a la companyia.