Canvis a la xarxa social

El nou Twitter de Musk posa les empreses en un compromís

El nou Twitter de Musk posa les empreses en un compromís

Joel Saget / AFP

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Twitter ha mort. Després de 17 anys, Elon Musk va sepultar dilluns la xarxa social de l’ocellet blau, que ha passat a dir-se X. «Logo nou, vida nova», es podria pensar. No obstant, continua arrossegant els mateixos problemes d’abans mentre n’afegeix de nous. I molts d’aquests posen en un compromís les mateixes empreses que necessita per mantenir a la superfície el seu negoci.

L’antic Twitter viu de la publicitat. No obstant, els últims mesos aquesta font d’ingressos s’ha desplomat fins a un 50%, com ha indicat el mateix Musk. Conscient d’aquest problema, la companyia està començant a oferir descomptes de fins al 50% en el preu d’aquests espais publicitaris per mirar de captar anunciants.«L’objectiu d’aquests descomptes és ajudar els nostres anunciants a guanyar abast durant moments crucials a Twitter, com la Copa Mundial Femenina», diuen correus interns als quals ha accedit ‘The Wall Street Journal’.

Aquesta caiguda d’ingressos es deu als problemes del sector publicitari, però també a les decisions del controvertit empresari. Els últims mesos, ha permès la reincorporació d’usuaris d’extrema dreta i ha convertit el pin blau de verificació –que abans servia per distingir i identificar comptes autoritzats– en un servei que tothom pot comprar. Això ha impulsat els continguts d’odi i ha facilitat les suplantacions d’identitat, un escenari que ha foragitat moltes marques, que prefereixen espais digitals en els quals promocionar-se sigui més còmode i menys arriscat.

El maig passat, Musk va contractar l’executiva Linda Yaccarino perquè ocupés el càrrec de directora executiva de Twitter. La seva experiència com a cap de publicitat del gegant mediàtic NBCUniversal va calmar diverses marques, que han confiat en el seu rol per millorar la moderació de continguts i fer de la xarxa social un espai més atractiu.

Exigències de pagament

No obstant, la nova estratègia de Musk també posa en un compromís aquestes empreses que pretén retenir. La companyia hauria indicat a aquestes marques que el 7 d’agost perdran la insígnia de verificació daurada si no han gastat un mínim de 1.000 dòlars en anuncis en els 30 dies anteriors o 6.000 dòlars en anuncis en els 180 dies anteriors, segons els documents publicats per ‘The Wall Street Journal’.

Notícies relacionades

Aquesta amenaça no és fútil. En cas de no complir les exigències de pagament de Musk, les empreses podrien perdre el control sobre la seva imatge a la xarxa social. El pin que tenen en el perfil els permet diferenciar-se de comptes falsos i esquivar així la suplantació d’identitat. No comptar amb aquesta marca podria facilitar que tercers actors malintencionats es facin passar per ella, cosa que obre la porta a innombrables problemes de reputació que cap empresa vol afrontar.

Plataformes com Facebook i Instagram han fet d’aquest model de negoci un cas d’èxit, però el de l’aplicació que ens ocupa no ha sigut per tirar coets. Al llarg de la seva història, Twitter ha acumulat anys de pèrdues. El 2022, la companyia va generar 4.400 milions de dòlars en beneficis, una caiguda de l’11% respecte a l’any anterior. D’aquests, el 90% van provenir dels anuncis de les marques que ara estan contra l’espasa i la paret. Una jugada que a Musk li pot sortir bé, però també molt malament.