Canvis a la xarxa social

Musk amenaça de demandar una oenagé que investiga l’odi a Twitter

Musk amenaça de demandar una oenagé que investiga l’odi a Twitter

Gonzalo Fuentes / Reuters

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fa anys que Elon Musk s’autoproclama un «absolutista de la llibertat d’expressió». No obstant, amenaça ara de denunciar una organització sense ànim de lucre que investiga la proliferació de missatges d’odi i desinformació a la xarxa socialTwitter, rebatejada pel magnat tecnològic com a X.

El maig passat, l’oenagé Center for Countering Digital Hate (CCDH) va publicar els resultats d’una investigació en què assenyala que la plataforma no elimina fins al 99% dels tuits racistes homòfobs dels usuaris de pagament i que el seu algoritme podria fins i tot estar impulsant aquests continguts incendiaris. El seu experiment va consistir a denunciar un centenar de missatges neonazisantisemites, xenòfobs i de rebuig a la comunitat LGTB. Tot i que a priori aquest tipus de contingut està prohibit a Twitter, la companyia no va fer res per eliminar-los.

Els advocats de X Corp., la companyia propietària de la xarxa social, van respondre a l’estudi amenaçant de presentar una demanda contra aquesta organització, acusant-la de fer «una sèrie d’afirmacions preocupants i infundades que semblen calculades per perjudicar Twitter en general i el seu negoci de publicitat digital en particular». En una carta enviada el 20 de juny, també van assegurar que la metodologia de l’estudi no era correcta i van afegir que l’oenagé estava avalada per rivals de X.

«Intent de silenciar»

«Les accions d’Elon Musk representen un descarat intent de silenciar la crítica honesta i la investigació independent», va explicar Imran Ahmed, director executiu de CCDH, afegint que el centre «no accepta cap finançament de les empreses de tecnologia, els governs o els seus afiliats».

Notícies relacionades

Sota el comandament del multimilionari, l’empresa anteriorment coneguda com a Twitter ha recorregut habitualment a les amenaces legals. En els últims mesos ha fet el mateix amb Microsoft i Meta, acusant la primera d’utilitzar les seves dades de forma indeguda i la segona de robar secrets comercials per llançar la seva nova xarxa social Threads.

Aquestes amenaces creixen mentre el negoci publicitari de la companyia –la seva principal via d’ingressos– continua debilitant-se. El 2022, els seus beneficis van caure un 11% respecte a l’any anterior. Els canvis introduïts per Musk han portat grans anunciants a retirar els seus anuncis de la plataforma. El polèmic canvi de marca podria rebaixar ara el seu valor a uns 4.000 milions de dòlars (més de 3.600 milions d’euros). El novembre de l’any passat, el magnat la va comprar per 44.000 milions.