Fita legislativa

Amazon, Meta, Apple, Alphabet, Microsoft i Bytedance, els sis gegants que estaran regulats per la llei antimonopoli

An illustration picture taken in London on December 18  2020 shows the logos of Google  Apple  Facebook  Amazon and Microsoft displayed on a mobile phone with an EU flag displayed in the background  - The European Union on December 15 unveiled tough draft rules targeting tech giants like Google  Amazon and Facebook  whose power Brussels sees as a threat to competition and even democracy  (Photo by JUSTIN TALLIS   AFP)

An illustration picture taken in London on December 18 2020 shows the logos of Google Apple Facebook Amazon and Microsoft displayed on a mobile phone with an EU flag displayed in the background - The European Union on December 15 unveiled tough draft rules targeting tech giants like Google Amazon and Facebook whose power Brussels sees as a threat to competition and even democracy (Photo by JUSTIN TALLIS AFP) / JUSTIN TALLIS

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook) i Microsoft són les sis grans empreses que han sigut designades aquest dimecres per la Comissió Europea com a «guardians d’accés», que les obligarà a complir amb la pionera llei de mercats digitals (DMA, per la sigla en anglès), un dels eixos de l’estratègia digital europea per regular i posar punt final a les pràctiques anticompetitives i d’abús de poder.

En la seva llista, Brussel·les també ha designat un total de 22 serveis prestats per aquestes companyies que hauran d’acatar la normativa, entre els quals figuren plataformes com Instagram, Youtube, WhatsApp, LinkedIn, Messenger, Safari i App Store.

Per elaborar la seva llista, la CE ha tingut en compte el domini que aquestes empreses exerceixen sobre els seus mercats, fixant-se en els dos criteris establerts en la normativa. Així, hi han entrat les que tenen un volum de negoci europeu de 7.500 milions d’euros en els últims tres exercicis financers o una capitalització borsària d’almenys 75.000 milions en l’últim exercici així com operacions en almenys tres estats membre. També ho faran les que tinguin almenys 45 milions d’usuaris actius al mes i més de 10.000 usuaris comercials actius anualment durant els últims tres anys en almenys un dels camps regulats per la DMA.

iMessage i Bing en queden fora

La designació d’aquests sis «guardians d’accés» i 22 serveis es produeix després d’un procés de revisió de 45 dies arran de la notificació d’Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft i Samsung del seu possible estatus com a guardians el 3 de juliol. En queden fora de moment el cercador Bing, Edge i Microsoft Advertising, els tres serveis de Microsoft, així com el servei de missatgeria iMessage d’Apple. La Comissió ha obert quatre investigacions de mercat per avaluar en profunditat les al·legacions de les dues companyies que argumenten que, malgrat aconseguir els llindars no s’haurien de qualificar com a guardians d’accés. Brussel·les haurà de prendre una decisió en un termini màxim de cinc mesos. 

La CE també ha obert una altra investigació –es donen 12 mesos de termini– per avaluar si el sistema operatiu de l’iPad d’Apple hauria de ser designat com a guardià, malgrat no complir els llindars. En canvi, l’Executiu ha conclòs que tot i que Gmail, Outlook.com i Samsung Internet Browser entren dins dels criteris establerts per la DMA per poder ser considerats guardians d’accés, Alphabet, Microsoft i Samsung van presentar arguments prou justificats que demostren que aquests serveis no es poden considerar portals per als respectius serveis de plataforma central. 

El 14 de setembre del 2022, les autoritats de la Unió Europea (UE) van donar llum verda a un text que contempla obligacions especialment estrictes per als pesos pesants de la indústria. Per exemple, les plataformes designades no podran servir-se del seu poder per classificar més favorablement els seus propis productes i serveis. No podran impedir tampoc que els usuaris es posin en contacte amb les empreses, ni obligar-los a desinstal·lar programes o aplicacions preconfigurades en els seus dispositius, ni rastrejar-los amb finalitats publicitaris sense el seu consentiment.

Les empreses afectades tindran ara sis mesos per demostrar que compleixen aquestes noves obligacions, fins al 6 de març del 2024. També hauran d’informar Brussel·les de qualsevol fusió o adquisició prevista. La CE podria fer noves «designacions potencials» el febrer del 2024 i incloure-hi serveis fins ara no designats.

Multes milmilionàries

Notícies relacionades

La DMA, que se suma a la llei de serveis digitals (DSA, en anglès), pretén frenar «per fi» el poder de mercat d’aquestes corporacions i és per això que la llei inclou nou sectors diferents: xarxes socials, sistemes operatius d’escriptori i de mòbil, navegadors web, cercadors, plataformes de comerç digital, reserves turístiques i ‘streaming’ de vídeo i àudio. «Les plataformes guardianes d’accés hauran d’adaptar les tecnologies i models de negoci per complir les obligacions de la DMA», ha afirmat el comissari responsable de mercat interior, Thierry Breton

Això donarà «més opcions» als consumidors i crearà «noves oportunitats» per a les empreses tecnològiques innovadores més petites. «En una paraula: ¡obrirà les portes a Internet!», ha assegurat el comissari francès, avisant al seu torn que si no compleixen hi haurà conseqüències severes. «No dubtarem a prendre mesures enèrgiques», ha avisat. Els gegants corporatius que no compleixin la nova legislació s’enfrontaran a multes milmilionàries que podran arribar fins al 10% del volum de negoci global i fins al 20% per als reincidents. Brussel·les podrà, a més, forçar desinversions i reestructuracions si incompleixen sistemàticament les seves obligacions.