Entrevista
Charlie Beckett: «La intel·ligència artificial també serà una amenaça per al negoci del periodisme»
La febre tecnocapitalista per la intel·ligència artificial (IA) ja està afectant molts sectors i el periodisme no hi és aliè. Aquest serà el punt de partida d’una jornada de debat organitzada per l’Associació Catalana d’Editors de Diaris i la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic que aquest divendres reunirà a Barcelona la direcció de diversos mitjans catalans, entre els quals EL PERIÓDICO, i experts de la professió. Per conèixer millor quin impacte poden tenir les eines d’IA generativa entre els reporters, hem parlat amb Charlie Beckett, professor del Departament de Mitjans i Comunicació de la London School of Economics and Political Science i director de Polis, un centre d’investigació sobre la innovació periodística.
Fa anys que les redaccions periodístiques utilitzen la IA. ¿En què s’ha utilitzat i quins canvis pot suposar la IA generativa?
S’ha utilitzat per fer tasques repetitives i mentalment senzilles a gran escala i velocitat. Es pot utilitzar per automatitzar la recopilació de notícies, per escriure titulars i per a la distribució. Les possibilitats han augmentat molt.
Aquesta setmana han enxampat Sports Illustrated publicant notícies generades amb IA per autors falsos. ¿Com hem d’implementar la IA?
Aquest cas no va ser culpa de la tecnologia, sinó dels editors humans, que van mentir als seus lectors fingint que els havia escrit una persona. La IA generativa serà part de tot i serà realment útil perquè els periodistes siguin més eficients. És una tonteria pensar que substituiran l’experiència periodística. A mesura que ens familiaritzem amb ella entendrem les seves limitacions i que, de vegades, és inexacta. Cada mes millora i d’aquí dos anys tornarà a ser diferent.
La IA suposarà una competència més gran per als periodistes
¿Pot ajudar els mitjans a esquivar la greu crisi financera?
Crec que hi ajuda. Qualsevol cosa que faci més eficient el periodisme és benvinguda. D’alguna manera, també serà un repte. Si pots utilitzar ChatGPT, ¿per a què recorreràs al periodisme? Si vols trobar informació, pots demanar-l’hi a una IA generativa. En aquest sentit, la IA significarà molta més competència per als periodistes. Molts grans models de llenguatge donen respostes als usuaris, però no enllacen a les pàgines webs dels mitjans. Així que també serà una amenaça per al negoci periodístic.
L’Institut Reuters per a l’Estudi del Periodisme adverteix que «serà més difícil que mai separar el que és real del que és fals, enganyós o manipulat». ¿Serà la IA una altra capa de desinformació en línia?
Sí, fa que sigui molt més fàcil crear desinformació i que sigui més difícil detectar-la. No obstant, la desinformació ja és allà, de manera que no sé si canviarà el seu impacte. La gent decideix crear notícies falses i difondre-les, així que si vols contrarestar això has d’abordar les seves causes. Enfocar només la tecnologia que utilitzen per fer-ho pot ser una distracció.
La IA ja s’està utilitzant amb missatges polítics i propagandístics, per exemple en la guerra d’Ucraïna i a Gaza.
Sí, però no crec que es tracti de res particularment nou. Abans d’internet, els mitjans ja eren utilitzats per a propaganda i amb les xarxes socials això es potencia. Però, al cap i a la fi, es tracta d’una cosa humana. A més, hi ha evidències que l’efecte de la propaganda és limitat, especialment en les democràcies occidentals. Crec que la IA també pot utilitzar-se per contrarestar-la.
Hi ha una oportunitat: la gent vol informació independent, seriosa, assenyada i verificada
La IA pateix ‘al·lucinacions’ i pot presentar una cosa inventada com si fos certa. Diversos experts apunten que el seu ús massiu pot intoxicar el que apareix als cercadors. ¿La degradació de l’ecosistema informatiu reforçarà la importància dels mitjans i periodistes que sàpiguen guanyar-se la confiança dels lectors?
Per descomptat, però primer hem de ser realistes sobre el periodisme. Molts periodistes difonen desinformació, fan propaganda i són tendenciosos. Fins i tot poden propagar missatges d’odi deliberadament o accidentalment per no comprovar el que diuen. Així que no hem de ser arrogants sobre com fer periodisme. Però, certament, hi ha una oportunitat: la gent vol informació fiable i la pandèmia ho va deixar clar. De vegades busquen informació partidista, però també necessiten un pensament independent, seriós, assenyat i verificat.
La lògica econòmica del món digital ha prioritzat els continguts que apel·len a les nostres emocions perquè ens retenen més temps. En la seva cerca desesperada per captar l’atenció de lector, molts mitjans han sucumbit a enfocaments incendiaris. ¿Pot l’auge de la IA accentuar el partidisme i donar més protagonisme a l’opinió en els mitjans?
En els últims 10 o 15 anys hem vist que les marques periodístiques han seguit la tendència de ser més personals i alineades ideològicament amb els seus lectors. Ha passat una cosa similar amb la política, que ja no és tant sobre la classe i ha passat a donar més importància als sentiments i valors personals.
Passem massa temps escrivint sobre robots i sobre si seran una amenaça per als humans.
Una altra qüestió clau és com els mitjans informen de la IA. Els gegants tecnològics estan impulsant un relat exagerat que beneficia els seus interessos comercials i ho fan amb anuncis cridaners que segresten l’atenció de la majoria de mitjans.
Hi ha gent a Silicon Valley que creu realment que la IA podria exterminar la humanitat i és just informar-ne, però estic d’acord amb tu. És una distracció dels veritables problemes com la discriminació racial, la privacitat o la vigilància. També pot utilitzar-se de forma increïble com ho demostra la investigació mèdica, però hi ha d’haver molta més informació de tot el que està passant. Passem massa temps escrivint sobre robots i sobre si seran una amenaça per als humans. I aquestes històries no es tracten de forma adequada, lògica i política.
Notícies relacionadesA Catalunya, un informe lamenta que es dona excessiu protagonisme a les fonts empresarials, mentre es limiten les veus crítiques. ¿Comparteix aquesta preocupació?
Ja ho crec, ha sigut una preocupació durant dècades. Fins i tot abans d’internet es va publicar un informe al Regne Unit que demostrava la mandra de redaccions que reciclaven comunicats de premsa sense qüestionar-los. L’augment de la inversió de les empreses té a veure amb la importància dels mitjans de comunicació. Ara, les corporacions s’aprofiten de la crisi del negoci del periodisme i estan omplint l’espai amb el seu contingut patrocinat. La IA potser pot ajudar-te a gestionar l’aclaparador volum de correus electrònics que reps i a transcriure aquesta entrevista, però no ajudarà a curar aquest problema de soca-rel. L’esperança és que ajudin els periodistes a ser més crítics i independents.