Guia per a pimes

Elena Gil Lizasoain : "Les empreses se’n poden beneficiar, però la IA no és la resposta a tots els problemes"

Directora de la unitat de negoci Intel·ligència Artificial & Big Data de Telefónica Tech. La seva experiència li permet advertir que la tecnologia ha de ser sempre un mitjà, mai una finalitat.

«Els sectors més beneficiats són la banca, les indústries, les assegurances  i el de la salut»

«El que fan les fallades és manifestar la importància de la supervisió humana» 

Elena Gil Lizasoain : "Les empreses se’n poden beneficiar, però la IA no és la resposta a tots els problemes"
5
Es llegeix en minuts
El Periódico

¿Quins avantatges empresarials pot aportar la IA?

Avantatges empresarials significatius en diferents àrees depenent del sector, dels objectius estratègics de la companyia i fins i tot del seu nivell de maduresa. L’automatització de tasques repetitives, millora en la presa de decisions, personalització de serveis i productes per als clients o l’optimització de processos operatius. Aquestes i altres aplicacions acaben per traduir-se en generació de nous ingressos, increment de l’eficiència, reducció de costos o millores en la gestió de riscos.

¿Quins usos té?

La IA s’utilitza cada vegada més en un gran nombre de processos interns de les companyies, ja que permet entendre el nostre negoci, realitzar diagnòstics o predir esdeveniments, així com prescriu solucions i és capaç de generar nou contingut. Aquestes capacitats estan dissenyant un mapa creixent d’aplicacions, algunes enfocades en àrees transversals (finances, legal, recursos humans, entre d’altres) i altres en aspectes propis del sector en el qual competeix l’empresa (atenció al client, sistemes de recomanació, disseny de materials industrials, medicina personalitzada, entre d’altres).

¿És útil per a totes les empreses?

La tecnologia ha de ser sempre un mitjà, mai una finalitat. La IA s’ha d’aplicar en aquells reptes en els quals tingui sentit la inversió i l’esforç que comporta. Totes les empreses poden beneficiar-se dels avantatges que ofereix aquesta tecnologia, però la IA no és la resposta a tots els problemes. En indústries altament competitives i orientades a la tecnologia, l’adopció de la IA serà essencial per mantenir la diferenciació i l’eficiència per conservar el lideratge.

El seu desplegament té un elevat cost. ¿Només les grans multinacionals se la poden permetre?

Un dels punts d’anàlisi és, sens dubte, el retorn de la inversió. Com més grans són els reptes (multinacionals) més ho és l’impacte que generen i més fàcil és comprovar el benefici d’aplicar-la. Si bé és cert que industrialitzar determinats casos d’ús requereix una inversió important, no només des del punt de vista econòmic, no ho és menys que la irrupció de la IA generativa ha suposat un canvi radical en aquest aspecte, i eines com ChatGPT i similars ofereixen la possibilitat d’aplicar-la a un preu molt reduït.

¿En quins casos la IA augmenta la productivitat i l’eficiència?

A Telefónica fa gairebé una dècada que ajudem els clients a implementar la IA com a part de la seva estratègia. En els més de 1.000 projectes que portem executats, hem aconseguit augments significatius en sectors com la indústria, on l’optimització de les línies de producció a través d’IA té un gran impacte en la millora dels temps o en la qualitat dels productes acabats. En el sector logístic, l’optimització de rutes d’entrega permet a les empreses gestionar les seves flotes d’una manera molt més eficient, i aconseguir reduir costos al mateix temps que s’incrementa la puntualitat i la satisfacció dels clients. En el financer, la IA té una claríssima aplicació en matèria de detecció del frau o del blanqueig de capitals, àrees crítiques per a les empreses.

¿Quins sectors se’n beneficien?

La banca, les assegurances, les indústries de tot tipus o el sector de la salut. Les administracions públiques són també un dels àmbits en què aquesta tecnologia s’està obrint camí els últims anys.

¿Què aporta la IA generativa?

La capacitat de crear contingut nou i original, en formats diferents com text, fotografia, vídeo, codi o música, obre noves oportunitats a les empreses en moltes àrees. La majoria ja en coneixem l’aplicació en màrqueting o les indústries del coneixement o l’entreteniment. No obstant, hem comprovat aplicacions avançades en la millora de processos en administracions públiques, equips de futbol, en el disseny de nous materials per a la indústria o la medicina personalitzada.

¿L’ús de xatbots i assistents virtuals per atendre els clients suposa una millora?

Estan demostrant que sí que estan ajudant a millorar la satisfacció dels clients. D’una banda, proporcionen assistència en temps real als que treballen en atenció al client, analitzant la conversa i suggerint respostes personalitzades, cosa que augmenta la taxa de solució en la primera trucada. D’altra banda, permet dissenyar xatbots perquè puguin consultar informació 24 hores al dia 7 dies a la setmana, cosa que pràcticament elimina qualsevol temps d’espera.

Moltes pimes volen adoptar la IA. ¿Falta comprensió sobre les seves capacitats i limitacions?

Les grans empreses fa anys que implementen o experimenten l’ús de la IA en el seu negoci. En canvi, per a les petites empreses ha sigut una tecnologia que fins ara quedava fora del seu abast pel cost que suposava pel que fa a infraestructura tècnica i la necessitat de comptar amb personal expert. Ara que la IA generativa ha fet caure aquestes barreres, veiem que part d’aquestes empreses no comprenen la necessitat de comptar amb una base sòlida a diferents nivells. Solen subestimar l’impacte que té sobre el resultat una mala qualitat de la dada o l’absència de polítiques internes que en regulin l’ús. On hi ha més falta de coneixement és en la gestió d’expectatives quant a la dificultat real de passar d’un prototip o una prova de concepte a la industrialització i escalat dels casos d’ús.

La IA generativa continua cometent molts errors factuals.

És una tecnologia incipient, que està evolucionant de manera constant i a molt ràpida velocitat, cosa que té implicacions pel que fa a fiabilitat. Aquesta enorme creativitat porta moltes vegades a proporcionar resultats que inclouen errors importants o mostren biaixos propis de les dades amb què ha sigut entrenada. Aquestes fallades el que fan és manifestar la importància de posar en pràctica la supervisió humana i verificar de forma constant la informació generada.

Notícies relacionades

¿Quins riscos suposen que els algoritmes de gestió empresarial puguin estar esbiaixats?

Poden perpetuar i amplificar prejudicis existents, cosa que pot portar a decisions injustes en diferents àmbits de l’empresa o la societat. És crucial que les empreses implementin estratègies per detectar i mitigar aquests biaixos per assegurar decisions justes i equitatives, com limitar al màxim els processos totalment automatitzats, en els quals s’elimina la participació humana. La IA s’està definint com a eina de suport a les persones, que han de tenir l’última paraula sobre l’aplicació dels resultats suggerits.

Temes:

Medicina Música