roberto enríquez

«'Vis-a-vis' és un salt qualitatiu en la ficció»

2
Es llegeix en minuts
JUAN CARLOS ROSADO / MADRID

Després d'encarnar Muley Hacén, sultà del regne de Granada i pare de Boabdil, a la sèrie de TVE-1 Isabel, Roberto Enríquez (Lleó, 1968) ha tornat a la tele amb Vis-a-vis (22.40), sèrie carcerària d'A-3 en què és Fabio, un funcionari de presons.

-¿Què li sembla la sèrie?

-Quan en vaig veure el primer capítol em vaig quedar bastant sorprès, content i satisfet. És un thriller molt potent amb un suspens continu que et fa estar tota l'estona amb el cor encongit mentre el veus. Té un punt sòrdid i dur, i després humor negre. A més, la realització és brutal: la llum, el moviment de les càmeres… Estic molt content.

-¿Ha parlat amb funcionaris de presons per documentar-se?

-Sí, sobretot per la cosa humana. Em va servir per aprendre com és la relació amb els presos i la seva evolució des que entren a la presó. Com es van espavilant per defensar-se en un ambient que és bastant hostil.

-¿Creu que algun funcionari es pot molestar amb la sèrie?

-No ho crec... Hi ha algun funcionari que col·labora en l'entrada de droga, però a les notícies t'assabentes que hi ha carcellers així en la realitat.

-¿La ficció és una bona sortida per a una professió amb tant atur?

-És l'única que tenim. Fora que travessis la frontera, és del que vivim. Si no participés en Vis-a-vis em sentiria absolutament orgullós que a Espanya s'estiguessin fent aquestes sèries. Aquesta producció és un salt qualitatiu en la ficció espanyola, en la temàtica, en com està realitzada, en la seva aposta per actors completament desconeguts. El primer dia que vaig veure Laura Baena, que interpreta Antonia, vaig pensar que havien sigut molt valents de posar-hi no professionals. Si no estigués en aquesta sèrie, estaria desitjant-ho.

-Els seus personatges a la televisió i al teatre són molt potents. ¿Això li posa el llistó alt a l'hora d'escollir?

-Sí. Després d'Isabel no vaig fer res a la televisió durant més d'un any. Vaig tenir ofertes, però res que fos atractiu. Vaig preferir seguir amb projectes interessants de teatre. Però quan em va caure això a les mans vaig dir que sí: els dos primers capítols que vaig llegir em van semblar incontestables.

Notícies relacionades

-¿Estan de moda les presons de dones en sèries i pel·lícules?

-No ho sé. Però hi ha alguna cosa que atrau, com un imant, en aquest món. El material dramàtic és molt interessant. Tothom qui hi entra comença a viure una realitat brutal. Això fa que tots els personatges estiguin en una situació molt potent. És gent privada de llibertat i que està passant per una tessitura difícil. Per un altre costat, es parla sempre d'Orange is the new black. No la coneixia, però la vaig començar a veure abans de gravar. Em va semblar bé i em va agradar, però crec que no hi té res a veure. Només en l'aspecte formal, que elles van de taronja i les nostres de groc, i que les dues presons són privades. La nostra és un thriller carcerari on l'humor és negre, i no com a Orange..., que és bastant més blanc.