JOVES EMPRENEDORS AMB GUARDÓ

Un 'mort' en la millor Onda

Ràdio Barcelona premia el projecte de final de grau de sis exestudiants de la UPF

Tràiler de la websèrie ’El mort viu’. / periodico

2
Es llegeix en minuts
OLGA LERÍN / BARCELONA

«Quan vaig saber que havíem guanyat un Ondas em va costar reaccionar. No ho tenia al meu mapa mental. I vaig pensar en Salvados. Em vaig dir: SSLqQuan els el van donar a ells es van posar molt contents; suposo que nosaltres també hem d'estar-ho'». Amb aquesta lògica aclaparadora va rebre Jordi Porcel aquesta bomba dimecres passat, mentre es dirigia a veure una exposició a La Virreina. Amb cinc exestudiants més de Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) -Lluís Ferrer, Héctor Mas, Adrià Espí, Joan Losada i Martí Pavia-, és el creador d'El mort viu, episodi pilot d'una ficció que ha obtingut el prestigiós guardó com el Millor Programa o Sèrie emès per internet, categoria que aquest any s'estrenava en els premis de Ràdio Barcelona.

El mort viu va ser el projecte que va inaugurar, el mes de setembre passat, el programa de BTV Tub d'assaig, un espai de nous formats impulsat per la tele municipal i la UPF per donar visibilitat a les peces d'estudiants i joves talents. Presentat com un treball de final de grau, es va quedar curt en l'acció de micromecenatge que es proposa a Tub d'assaig (només va aconseguir 3.015 euros, dels 8.500 a què aspirava), però sens dubte, amb l'Ondas li ha tocat la loteria.

«És una manera de reivindicar el talent i la universitat pública», reflexiona Espí sobre la distinció, que dijous passat va reconèixer a EL PERIÓDICO que el grup necessitava «un parell de dies» per «pair» l'esdeveniment. Porcel afegeix: «El camí ara serà molt diferent i hem de meditar l'estratègia».

Notícies relacionades

Espí va concebre la història d'una família desestructurada, amb un fill d'allò més difícil, mentre tornava a casa seva a València («Els viatges amb Renfe et fan pensar...», explica). El mort viu beu de l'humor negre dels germans Coen, del costumisme del cine de Luis García Berlanga i del clàssic de David Lynch Twin Peaks. «Hem crescut amb les sèries i acabes interioritzant narratives», assegura Mas. «Volíem fer una cosa en la línia del que ens agradaria veure a la televisió d'aquí i que comencem a intuir en sèries com El Ministerio del Tiempo o Mar de plástico...», afirma Ferrer.

Amb aquest germen i una càmera de fotos professional es van posar a treballar. Hi va haver càsting d'actors i fins a un mes d'assajos -«Volíem anar més enllà d'un treball de final de curs», apunta Losada- en la confecció del pilot (que és a Youtube). Són 30 minuts i un pressupost «low cost»: entre 3.000 i 4.000 euros. Perquè el mort en qüestió segueixi viucalculen una xifra més alta (10.000 euros, almenys, per a tres capítols) i la col·laboració de productores. «Ens hem de creure que som professionals i pagar a la gent», diu Porcel, que, per cert, després del sobresalt de l'Ondas, va veure l'exposició de La Virreina com si fos un dia d'allò més normal.