NOVES TECNOLOGIES

Barça-Reial Madrid, un clàssic revolucionari

Càmera aèria, repeticions amb imatges en 360º i la retransmissió en ultra alta definició fan del xoc un xou audiovisual pioner

Així veurem el Barça-Madrid: en 360º i amb cambra zenital. / periodico

3
Es llegeix en minuts
Manuel de Luna
Manuel de Luna

Periodista

ver +

Rep el nom de Clàssic, però tots els partits del segle que cada any juguen el Barça i el Reial Madrid juguen el Barça i el Reial Madrid són escenari dels més revolucionaris invents de la tecnologia audiovisual. I aquest dissabte, 3 de desembre, el Camp Nou tornarà a ser el plató d'una tele de pura ciència-ficcióCamp Nou: s'emetrà en ultra alta definició (4K), ultra alta definició (4K),que fa empal·lidir l'alta definició; oferirà repeticions amb imatges en 360º, en pla 'Matrix', i mostrarà espectaculars plans zenitals gràcies a una sofisticada càmera aèria penjada, que sobrevolarà la gespa. 

I, a més, l'interès que desperta aquest autèntic xou televisiu és proporcional a l'allau de nous enginys tècnic que presenta. Així, el senyal del partit, produït per l'empresa catalana Mediapro, arribarà a més de 185 països, cosa que permetrà una audiència potencial estratosfèrica: ¡650 milions de teleespectadors! Una de les raons d'aquest impressionant seguiment està en l'horari: al retransmetre's a les 16.15 hores, permet que es pugui veure des d'Àsia fins a Amèrica en unes franges que auguren bones quotes d'audiència. Sens dubte, aquesta edició del clàssic es convertirà en el partit més vist de la història de la Lliga.

Curiosament, no es veurà a la Gran Bretanya en directe: la normativa de la Premier impedeix emetre un partit de primera en un horari reservat i protegit per a les lligues menors.

REPETICIONS EN 360º

De totes les innovacions, la més espectacular és la de les repeticions en 360º. Només per mostrar aquestes imatges s'utilitzaran 38 càmeres HD i 5K (que permeten 'zoom' digital sense perdre qualitat), que ha proporcionat Intel. No hi ha millor fórmula avui dia per analitzar fores de joc i detalls tècnics des de pràcticament dins de la jugada.

"Aquest sistema ja s'ha utilitzat a la NBA i en partits de beisbol dels EUA, però serà la primera vegada que es podrà disfrutar en un partit de Lliga", explica Melcior Soler, responsable de l'àrea audiovisual de LaLiga, que precisa que ha sigut un acord d'intercanvi amb Intel: la marca multinacional posa la tecnologia i LaLiga incorpora el seu logo a les imatges que produeix.

"El nostre treball és posar càmeres al màxim nombre possible d'angles, i amb aquesta tecnologia tendim a infinites posicions... És el somni de qualsevol realitzador", reconeix Óscar Lago, responsable de la realització audiovisual d'aquest gran espectacleÓscar Lago, realització audiovisual , i per a qui aquesta aportació de les repeticions en 360º suposen un autèntic repte. "Ja s'han provat a la NBA i en el beisbol, però el futbol és totalment imprevisible, perquè no hi ha pauses programades -explica-. Mai saps el ritme del partit i quan canviarà. Sempre et sorprèn, per això no serà fàcil incorporar aquestes repeticions, ja que, sobretot, el que no podem perdre és el joc en directe", reconeix.

CÀMERES PER A MESSI I RONALDO

A aquesta virgueria tècnica s'hi ha de sumar les dues càmeres 'super slow' (súperlenta), que seguiran Cristiano i Messi, una 'traveling high speed' (hiperlenta), darrere la porteria, dos teleobjectius per seguir Zidane i Luis Enrique i dos 'beauty' (amb plans generals des de gran altura).

A més, un total de 37 càmeres fixes estaran instal·lades al Camp Nou per oferir la millor retransmissió possible, per a la qual s'han mobilitzat més 400 professionals, entre realitzadors, tècnics i productors.

Però de totes les televisions que ofereixen el partit, les més importants volen veure'l en directe. Així, 38 grans canals de tot el món personalitzaran, i algunes (de Polònia, Bèlgica, EUA, França, Itàlia...), disposaran de la seva pròpia unitat mòbil al Camp Nou.

Aquests canals acompanyaran la seva personalització del xoc amb els seus comentaristes, grans estrelles del futbol que també estaran a l'estadi: Fabio Capello (Fox Itàlia), Éric Abidal i Omar da Fonseca (Bein França), Patrick M'Boma (Canal+ Àfrica), Daniel García Lara, Albert Ferrer i Javier Saviola (Bein USA), Enrique Wolff (ESPN) i Dani Blind (Ziggo).

De fet, aquests personatges formen part de l'exèrcit de periodistes que prendran el Camp Nou: hi haurà més de 650 professionals acreditats per 230 mitjans diferents. I d'aquests, més de 90 mitjans han sol·licitat posicions personalitzades per a connexions pre i postpartit.

Notícies relacionades

El canal que oferirà el partit, Bein LaLiga (a Vodafone TV, Orange TV, Movistar TV i Telecable), habilitarà durant l'emissió del clàssic una segona pantalla a Bein Max El Clàssic,Bein Max El Clàssic on es condensaran totes les repeticions amb imatges en 360º, així com plans i perspectives no vistos en la retransmissió principal. Aquesta emissió comptarà amb els comentaris de Raúl González, 'country manager' de LaLiga. Raúl estarà acompanyat per Jorge Valdano i Miquel Soler, exfutbolistes de Reial Madrid i Barça respectivament, i comentaristes habituals de Bein LaLiga.

Aquest partit també es jugarà a les xarxes socials sota l'etiqueta #ElClasico, que pretén superar els 900 milions de missatges a Twitter de l'últim Barça-Reial Madrid. Té tots els números per superar-lo.