FESTIVAL D'EUROVISIÓ

Eurovisió 2018: primera semifinal

Xipre, Israel, Finlàndia, Irlanda i Albània, entre els 10 classificats que han arribat a la final

No hi va haver sorpreses, ja que van passar els cinc grans favorits de la gala.

ESC2018. LISBOA (PORTUGAL), 08/05/2018.- La cantante representante de Chipre, Eleni Foureira (i), interpreta ’Fuego’ durante la primera semifinal del 63° Festival de la canción de Eurovisión (ESC) hoy, martes 8 de mayo de 2018, en el Altice Arena de Lisboa (Portugal). La segunda semifinal del ESC 2018 tendrá lugar lugar el 10 de mayo, y la gran final se celebrará el 12 de mayo. EFE/JOSE SENA GOULAO

ESC2018. LISBOA (PORTUGAL), 08/05/2018.- La cantante representante de Chipre, Eleni Foureira (i), interpreta ’Fuego’ durante la primera semifinal del 63° Festival de la canción de Eurovisión (ESC) hoy, martes 8 de mayo de 2018, en el Altice Arena de Lisboa (Portugal). La segunda semifinal del ESC 2018 tendrá lugar lugar el 10 de mayo, y la gran final se celebrará el 12 de mayo. EFE/JOSE SENA GOULAO / JOSE SENA GOULAO (EFE)

3
Es llegeix en minuts
Carles Savalls

Àustria, Estònia, Xipre, Lituània, Israel, República Txeca, Bulgària, Albània, Finlàndia Irlanda van aconseguir aquest dimarts a la nit la classificació per a la final del Festival d’EurovisióDeu països, per tant, dels 19 que prenien part en la primera semifinal del popular concurs europeu de la cançó, ja van fer les maletes.

No hi va haver sorpreses, ja que van passar els cinc grans favorits de la gala. La xipriota Eleni Foureira, amb el seu tema pop ‘Fuego’, ja és primera a les cases d’apostes: abans d’aterrar a Lisboa, ocupava el lloc 28, però després de mostrar la seva posada en escena en els assajos, ha aconseguit el que semblava impossible: desbancar la israelita Netta Barzilai, màxima favorita des que va ser elegida per anar a Eurovisió.

La bomba de la nit

L’actuació de Foureira va ser la bomba de la nit; un espectacle de ritme, marxa, efectes visuals, llum, foc, color i energia. Eleni, una diva adorada pels fans, és tot flexibilitat; la seva coreografia inclou múltiples moviments de cap amb què llueix el cabell.

Per la seva part, Netta Barzilai va cantar ‘Toy’. L’artista va escenificar un acolorit circ de ritme i color amb què va denunciar l’assetjament sexual i la discriminació contra les dones. Amb l’aleteig de braços de la seva coreografia, l’artista va voler anomenar “gallines” els assetjadors“gallines”, els quals considera uns covards.

El txec Mikokas JosefMikokas Josef, recuperat de la lesió a l’esquena que va estar a punt de fer-li abandonar el certamen, va aconseguir explotar amb la interpretació de ‘Lie to me’ la seva imatge de noi llest, petit i entremaliat, en clar contrast amb la candidesa de l’irlandès Ryan O’Shaughnessy. Guitarra en mà, O’Shaughnessy va defensar la balada ‘Together’; una història d’amor entre dos homes reforçada per la coreografia de dos ballarins al voltant d’un banc i un fanal enmig d’una nevada.

Gran posada en escena

També va destacar per la seva visualitat la proposta escènica del’estoniana Elina Nechayeva, una altra de les grans favorites d’aquest any. La soprano va defensar ‘La forza’, una òpera rock cantada en italià. El que més va sorprendre va ser la seva immensa faldilla escampada per tot l’escenari sobre la qual es projectaven múltiples formes de color i en moviment. El quintet búlgar Equinox, un altre dels grans a Lisboa, va aconseguir classificar-se amb el seu ‘Bones’, una balada mística sobre l’espiritualitat de l’amor. Cinc veus unides a la perfecció amb una posada en escena senzilla i a la penombra; una interpretació dramàtica i intensa.

La finlandesa Saara Aalto va passar amb el seu tema pop titulat ‘Monsters’, un al·legat a la sortida de l’armari. En aquesta cançó, l’artista ens diu que "aquesta nit faré amics amb totes les criatures que amago allà, dins del meu llit." Espectacular final, amb la intèrpret deixant-se caure d’esquena en braços de dos dels seus ballarins.

Aguts impossibles

L’albanès Eugent Bushpepa va obtenir el passi a la final amb el seu tema pop ‘Mall’. Recentment va ser elegit com el millor solista masculí d’Eurovisió el 2018 pels lectors de ‘Wiwibloggs’, un dels webs especialitzats en el festival de més prestigi. No va ser en va! L’artista, cantant en el seu idioma, va demostrar el seu ampli registre vocal i va arribar fins i tot a uns aguts gairebé impossibles.

Lituània va escenificar una de les propostes més sensibles de la nit. Ieva Zasimauskaite va cantar ‘When we’re old’, una dolça balada sobre l’amor i sobre la persona amb qui desitja passar la resta de la vida. Va sorprendre per la seva senzillesa, cantant asseguda a l’escenari, descalça i amb un vestit llarg, i abraçant-se, cap al final de la seva actuació, amb la seva parella en la vida real.

Finalment, l’austríac Cesar Sampson es va classificar amb ‘Nobody but you’, un mig temps amb cor de gòspel interpretat amb potència i dramatisme.

Notícies relacionades

Demà, dijous 10 de maig, se celebrarà la segona semifinal, en què prendran part 18 països. També en passaran 10, que, juntament amb els 10 finalistes, s’uniran als sis que ja estan classificats d’ofici per a la gran final de dissabte: Portugal com a país amfitrió i els anomenats Big Five: Big FiveEspanya, que són els que més contribueixen econòmicament a la xarxa Eurovisió.

   Eurovisió 2018: Primera semifinal Eurovisió 2018: Primera semifinal