TU I JO SOM TRES
Duel d'inspectores ('La casa de papel')

zentauroepp53027196 monegal200404170721
Sessió Netflix. La casa de papel, quarta temporada, d’una tacada. Vuit capítols. No faré cap espòiler, no es preocupin. Impressions personals. Pinzellades. Testifico que al meu canari flauta Papitu, fan d’aquesta sèrie, cada vegada li interessa menys la casuística del robatori per si mateix. Hi coincideixo. Els esforços per fondre l’or del Banc d’Espanya comencen a ser interactius. Algun diàleg entre la banda és pintoresc, això sí. «Tokio és un Maserati. I ningú es deixa un Maserati al carrer, amb les portes obertes i les claus posades»,diu Denver a Río. És una metàfora automobilística una mica poligonera, però té el seu punt.
A nosaltres el que més ens ha subjugat d’aquesta quarta temporada és l’interrogatori que la inspectora Alicia (Najwa Nimri) fa sobre Lisboa (Itziar Ituño). En un cara a cara substanciós i profund. Molt ben treballat pels guionistes i molt intensament interpretat per les dues actrius. En realitat s’interroguen mútuament. Totes dues són inspectores de policia. És una batalla en la qual es busquen l’ànima. Es burxen en la consciència. Cap de les dues triomfa. Pot semblar que Lisboa és la que llança els dards més terribles («A tu no t’importa que et diguin torturadora als mitjans, però al teu marit, que és una bona persona, sí») però la veritat és que totes dues en surten derrotades. Molt ferides.
En aquesta quarta entrega hi ha un episodi aparentment surrealista: quan rememoren el casament de Berlín. Succeeix en un monestir. Apareix una coreografia de monjos cantant Ti amo d’Umberto Tozzi, en actitud gregoriana, i també el Centro Di Gravità Permanente, de Franco Battiato. Moment heterodox, però enormement disfrutable. Celebro les seleccions musicals que ens col·loquen. En un altre passatge rescaten l’Amado mío que Rita Hayworth cantava a Gilda. ¡Ah! Ens han entendrit. Tots volíem ser Glenn Ford quan vam veure la pel·lícula.
Notícies relacionadesNetflix i les altres plataformes audiovisuals saben a l’instant no només quanta gent veu una sèrie, sinó quanta l’abandona al segon o tercer capítol. És una dada que no solen facilitar gairebé mai. Al telehipòdrom de la celtibèria xou, amb les sèries passen coses estranyíssimes. A TVE-1 emeten ara Killing Eve. És excel·lent. Per llepar-se els dits (la tenen sencera a HBO). No obstant concita audiències mínimes.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- MONEDES DIGITALS El robatori de criptomonedes més gran de la història: uns ‘hackers’ s’emporten 1.500 milions de dòlars del gegant Bybit
- Alto el foc a Gaza Hamàs completa l’alliberament dels ostatges israelians vius de la primera fase de la treva
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència