Estrena aquest divendres

Netflix munta un ‘thriller’ laberíntic per a ‘El inocente’ Mario Casas

Oriol Paulo, director de ‘Durante la tormenta’ i ‘Contratiempo’, adapta un ‘best-seller’ de Harlan Coben

Netflix munta un ‘thriller’ laberíntic per a ‘El inocente’ Mario Casas
5
Es llegeix en minuts
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El que hagi vist alguna de les pel·lícules d’Oriol Paulo (‘Durante la tormenta’, ‘El cuerpo’, ‘Contratiempo’) sap que un mai s’ha de fiar del tot de la primera impressió que causin els seus personatges ni donar per fet que la seva visió de la història sigui tal com ens l’han venut. En qualsevol moment, la trama pot fer un gir de 180 graus i deixar totalment descol·locat l’espectador. El director català que ha fet furor en el mercat xinès és tot un expert a fer que el públic vagi encadenant sorpreses amb els guions dels seus projectes, una cosa que també promet fer amb l’estrena aquest divendres a Netflix de ‘El inocente’, la seva primera sèrie com a ‘showrunner’ i productor després d’haver dirigit capítols de ficcions televisives de TV-3 com ‘Nit i dia’ i escrit arguments per a ‘El cor de la ciutat’ i ‘Majoria absoluta’.

Tot i que està basada en el ‘best-seller’ homònim del nord-americà Harlan Coben (que ha col·laborat amb Netflix en títols com ‘No hables con extraños’, ‘Safe’ i ‘Bosque adentro’ i té més d’una desena d’acords amb la plataforma de ‘streaming’), Paulo ha incorporat moltes variacions a la història original d’‘El inocente’. Això sí, per escriure els vuit episodis de la sèrie que ell es va plantejar com si cada un d’ells es tractés d’«una minipel·lícula en si mateixa» ha comptat amb l’aprovació del mateix autor, que exerceix aquí com a productor. «Ens vam reunir a Nova York i li vaig començar a explicar com veia jo la novel·la, com l’ordenaria en la sèrie i els canvis que hi faria. La veritat és que Harlan i jo vam parlar una mica el mateix idioma i vam connectar ràpidament», confessa a EL PERIÓDICO el director català, que veu molts punts en comú entre el seu cine i els llibres de Coben.

El resultat de la seva col·laboració és un laberíntic ‘thriller’ que té un bon grapat d’ingredients per ser un dels nous èxits del gegant de l’‘streaming’: suspens, tensió, personatges polièdrics i amb moltes capes, xocs entre el passat i el present, girs inesperats i un elenc amb molt èxit encapçalat pel recent guanyador del Goya al millor actor per ‘No matarás’, Mario Casas, en el qual Paulo torna a confiar després d’haver format tan bon tàndem junts a ‘Contratiempo’. «En aquesta sèrie tots els personatges semblen amagar alguna cosa amb referència al seu passat i es juga constantment amb qui són realment», avança l’intèrpret, que dona vida al Mateo, un jove que, nou anys enrere, va acabar a la presó perquè va matar accidentalment un altre noi en una baralla.

En el present, després de sortir de la presó, el protagonista ha refet la seva vida i sembla que el futur li somriu al costat de la seva dona, Olivia (Aura Garrido), fins que tot comença a enfonsar-se després d’una inquietant trucada des del mòbil d’ella. A partir d’aquí comencen a presentar-se totes les peces que el Paulo va servint a l’espectador capítol a capítol perquè vagi muntant el complex puzle que és ‘El inocente’. «L’espectador es preguntarà a cada episodi qui són els bons i els dolents, si és que hi ha bons i dolents», remarca el que va ser el protagonista de pel·lícules com ‘Tres metros sobre el cielo’ i ‘El fotógrafo de Mauthausen'. «La sèrie parla de les segones oportunitats i que no pots enterrar del tot el passat perquè, si no el resols, acaba tornant», afegeix l’actriu que es va fer famosa com la intrèpida Amelia d’‘El Ministerio del Tiempo’.

Dels EUA a Barcelona

L’altre duo amb més pes en la història és el d’una parella de policies que només tenen en comú que es dediquen a la mateixa professió. Són la conscienciosa inspectora Lorena Ortiz (Alexandra Jiménez), que investiga un cas que acabarà esquitxant el Mateo, i el veterà inspector Teo Aguilar (José Coronado) de la Unitat de Delictes Especials, el ‘poli dolent’ acostumat a moure’s a les clavegueres de l’Estat. «Tots dos tenen un mateix objectiu però maneres d’abordar-lo molt diferents», reconeix Jiménez, que parla de com el seu personatge bascula entre la seva «pulcritud» en l’àmbit professional, en el qual té la necessitat «de posar les coses clares», i una faceta personal amb més contradiccions, perquè està «plena de culpa, de sentiment d’abandonament i de ràbia». Mentrestant, Coronado també recalca «els llums i les ombres» de l’agent que interpreta.

Notícies relacionades

Juana Acosta, Miki Esparbé, l’argentina Martina Gusmán, Gonzalo de Castro i Susi Sánchez (que s’estrena amb Paulo) i Ana Wagener (que repeteix amb ell) són altres dels actors que figuren en el repartiment, molt més coral que a l’obra de Coben. Altres de les variacions que aporta el realitzador català a la sèrie respecte a la novel·la és que cada episodi posa el focus en un dels personatges i que trasllada l’acció dels EUA del llibre a la Barcelona que veurem en la ficció de Netflix. «La novel·la tenia referents de la iconografia americana que aquí no tenim, com esglésies i congregacions catòliques molt específiques del país que a Espanya és difícil que reconeguem», explica el director, que reconeix que li agrada tant la capital catalana, que intenta donar-li presència en gairebé tot el que fa.

En aquest cas, per exemple, el rodatge va ser a la ciutat i voltants, sense sortir mai de la província. «L’Oriol tenia molt clara la voluntat d’arrelar la sèrie a Espanya, no deixar-la en aquest lloc fílmic geogràficament indeterminat on de vegades deixem el gènere del ‘thriller’», destaca una altra de les productores, Sandra Hermida, habitual col·laboradora a les pel·lícules de Juan Antonio Bayona, que torna a treballar amb Paulo després de ‘Contratiempo’ i ‘Durante la tormenta’, dos títols que van arrasar a la Xina. El director ja està treballant en un nou projecte, ara de nou al cine, adaptant una altra novel·la, ‘Los renglones torcidos de Dios’, de Torcuato Luca de Tena.