Tu i jo som tres
La crítica de Monegal: Alejandro Cao, la connexió Reus-Pyongyang

Escriu Jacob Peña, realitzador del ‘Sense ficció’, a la web d’aquest programa: «En una hipotètica edició de ‘Catalans pel món’ Alejandro Cao de Benós seria sens dubte un objectiu desitjat». Estic d’acord amb aquesta frase, que té un punt d’ironia disfrutable. Aquesta advertència ve a tomb arran de l’emissió que acaba d’oferir-nos TV-3 del documental danès ‘El talp, un infiltrat a Corea del Nord’. Els abonats a la plataforma Filmin ja el van poder visionar fa aproximadament dos anys.
L’interès d’aquesta emissió, ara en obert, segons el meu parer no és tant el treball d’investigació i camuflatge que ha realitzat el danès Ulrich Larsen sobre el règim dictatorial de Kim Jong Un. Més aviat l’atractiu és com queda retratat aquest català de Reus anomenat Alejandro Cao de Benós, alt delegat de Corea del Nord per a les relacions amb Occident. Sense la seva col·laboració, el danès Ulrich no hauria pogut fer res. S’adverteix perfectament al documental –gravat amb càmera oculta– que és Cao de Benós qui li facilita els contactes amb ministres nord-coreans per impulsar negocis de tràfic de metamfetamines i armes.
Notícies relacionadesLi assenyala amb detall en quins països africans es poden fer molts diners amb la guerra (Namíbia i Uganda). Li adverteix al danès que amb «els negres» ha d’anar amb compte: «Els negres o dormen o roben. Si l’amo blanc no és a sobre d’ells, se senten animals. Ho destrueixen i ho roben tot». I li proporciona els contactes oficials a Pyongyang, on li oferiran un complert catàleg de tancs i míssils intercontinentals. ¡Ah! Aquest singular Cao de Benós ja ha sigut objecte d’atenció televisiva diverses vegades. Tinc anotat al meu quadern: el 2011 ‘Els matins’ i ‘Al rojo vivo’, el 2015 ‘En tierra hostil’ (A-3), el 2018 ‘Preguntes freqüents’ (FAQS), i fins i tot a ‘La Resistencia’ (#0, M+), on va ser obsequiat amb una ampolleta d’Urani 238, com si fos una orxata.
Hauria sigut interessant que per a aquesta emissió a TV-3 haguessin indagat també allò que va declarar Cao de Benós a RAC1, el novembre del 2017, quan va assegurar que el Govern de la Generalitat va demanar a Kim Jong Un que recolzés el procés d’independència. ¡Ahh! En efecte, aquest Alejandro Cao de Benós podria donar molt joc en una sèrie formidable i nostrada intitulada ‘Catalans pel món’. Potser fins i tot ‘Catalans universals’.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- El Mundo Today | Cada cop més catalans caminen de matinada per carrerons foscos per poder sortir a 'Crims'
- Club d’estil Cristina Tamborero, dissenyadora: "Es porten molt els vestits de núvia dos en un"
- Educació L’abandonament de docents a primària es duplica a escala mundial
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- Final d’un pontificat Un conclave amb molts 'papables', però sense candidat clar
- En la Pasqua de Francesc: pare, germà, amic… i profeta de l’Evangeli
- Al Senat Puente nega que la baixa execució pressupostària a Catalunya es degui a "la falta de voluntat política"
- Judici crucial Els Estats Units demanen la desintegració de Google per acabar amb el monopoli
- MACROECONOMIA L’FMI revisa a l’alça la previsió de creixement d’Espanya el 2025 fins al 2,5% malgrat els aranzels i la incertesa global
- Inauguració Neix Casa Abacus amb la voluntat de ser útil «a la cultura, a la societat, a Barcelona, el país i la llengua»