Tu i jo som tres
La crítica de Monegal: ‘La Passió’ cada vegada és més teatral; el procés, també

Constata Albert Om, a les seves pinzellades dels dilluns al costat de Lídia Heredia (‘Els matins’, TV-3) que després de passar-se per Esparreguera i d’assistir a una representació de ‘La Passió’, ha notat que la religiositat decreix una miqueta i en canvi augmenta la teatralitat de l’assumpte. Ho argumentava així: «Abans ‘la Passió’ tenia un públic obligat. Si eres catòlic formaves part d’una cosa que havies de fer en Setmana Santa. Ara ‘això’ ha desaparegut una mica, i tots fan un esforç per fer versions més teatrals, més espectaculars, i més curtetes. O sigui que no fa falta ser creient per disfrutar de l’espectacle».
Interessant pinzellada la d’Om. Té raó. L’espectacularitat escènica reneix i supleix la fe i el fervor, quan aquestes declinen. Ho puc constatar per mi mateix. No m’atrau la Catedral de Sevilla, per exemple, pels oficis religiosos que allà puguin dispensar-se, sinó pel sepulcre del cardenal Juan de Cervantes, una extraordinària filigrana en alabastre pur, instal·lat a la Capilla de San Hermenegildo. O sigui que l’admiració per l’espectacle artístic reemplaça les creences i la fe quan aquestes declinen. L’advertència d’ Albert Om és profunda. Si a Esparreguera, a Olesa, a Cervera... contractessin Kenneth Branagh com a director de ‘La Passió’, segurament no seguiria la litúrgia. Impulsaria –com ha fet amb Shakespeare– un gran espectacle lliure. Potser faria un Sant Sopar inspirant-se en l’escriptor Amos Oz, que defensa que Judes Iscariot no era el dolent ni el traïdor, sinó que va ser l’únic bo i lleial de tots els deixebles de Jesús. És a dir, ‘la Passió’ des de la llibertat artística i no tant des del dogma religiós. Això augmentaria l’audiència: hi hauria cua d’ateus per assistir-hi.
Aquesta pinzellada d’ Albert Om es pot extrapolar. Va publicar EL PERIÓDICO, el 17 de març, l’enquesta del CEO de la Generalitat de Catalunya: l’independentisme ha caigut al 38%. O sigui, com va dir fa uns dies Raimon Obiols a ‘Més 324’ (TV-3): «Ara a ningú se li ocorreria posar-se al balcó, cridar ‘¡Que mori la llei de la gravetat!’, i llançar-se a volar». En efecte, sembla que disminueix la fe. Queda l’impuls artístic, això sí. Deia dijous Elisenda Paluzie a ‘Tot és mou’: «¡’La mobilització popular és una eina clau per la independència!». Estem d’acord: no hi ha res més vistós i artístic que el moviment cheerleader.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- MONEDES DIGITALS El robatori de criptomonedes més gran de la història: uns ‘hackers’ s’emporten 1.500 milions de dòlars del gegant Bybit
- Relacions Govern-ERC Illa i Junqueras es reuneixen per primera vegada i donen aire a la legislatura a Catalunya
- Alto el foc a Gaza Hamàs completa l’alliberament dels ostatges israelians vius de la primera fase de la treva
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»