Un certamen en auge

Eurovisió 2022: ¿pot batre Chanel l’audiència de Rosa López?

Els bons pronòstics de la representant espanyola d’aquest any han disparat l’interès dels teleespectadors

Eurovisió 2022: ¿pot batre Chanel l’audiència de Rosa López?
3
Es llegeix en minuts
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aquest dissabte, 14 de maig, Chanel té molts números per quedar al ‘Top 5’ d’Eurovisió 2022, ja que la seva enganxosa ‘SloMo’ figura molt amunt en totes les apostes per a la victòria. De moment, el que és clar és que el ‘fenomen Chanel’ pot empènyer les audiències del veterà festival, tot i que el llistó és pràcticament impossible de batre: els 12.755.107 teleespectadors i l’espectacular 80,4% de quota de pantalla que va aconseguir el certamen el 2002, l’any en què va participar la primera guanyadora d’‘OT’, Rosa López, són marques inconcebibles avui dia.

Les audiències no són el mateix fa 20 anys que ara, molt més disgregades avui dia amb l’auge de les plataformes. I tot i que el Benidorm Fest (i les seves polèmiques) han tornat a posar al centre d’atenció Eurovisió i les expectatives amb Chanel són molt altes, la tirada que va tenir aquella primera fornada de ‘triunfitos’ amb noms com David Bisbal, David Bustamante i Chenoa a l’Acadèmia no té parangó.

Aquest any, l’interès per Eurovisió ja ha quedat palès amb les audiències de les semifinals. TVE ha apostat fort pel certamen i ha decidit emetre-les a La 1, una cosa insòlita, ja que tradicionalment havien quedat relegades a La 2. Això ha ajudat que les seves xifres es disparin.

La semifinal més vista

La primera semifinal, la de dimarts (en què, per cert, el públic va poder veure per primera vegada sobre l’escenari de Torí els ucraïnesos Kalush Orchestra), va arribar a un ‘share’ del 9,2% i 1.245.000 teleespectadors, la més vista des del 2006. Una xifra que va augmentar fins i tot aquest dijous, amb la segona semifinal, que va pujar fins a l’11% i els 1.491.000 televidents, la més vista de la història. I un total de 9.310.000 espectadors han vist aquest any algun moment de les semifinals a TVE-1.

En aquesta última semifinal, a més, vam poder veure diversos minuts de l’actuació gravada de Chanel, classificada directament per a la final gràcies que TVE pertany a aquest ‘Big Five’ de països que més aporten a l’UER (Unió Europea de Radiodifusió), en què també figuren França, Itàlia, la Gran Bretanya i Alemanya.

Fins ara, la xifra més alta d’espectadors d’una semifinal corresponia a la d’Istanbul 2004, que va congregar davant la petita pantalla 1,3 milions de teleespectadors espanyols a La 2, amb un 7,8% de quota de pantalla, segons dades de Barlovento Comunicación.

Tampoc van anar malament les semifinals del 2005 a Kíiv (1.274.000 i 8,7%) i del 2006 a Atenes (1.284.000 i 8,4%). Ni les de Hèlsinki 2007 (1.037.000 i 6,9%) i Belgrad 2008 (1.176.000 i 7%). Des d’aleshores mai havien tornat a superar el milió d’eurofans televisius.

La tirada de Chikilicuatre

Notícies relacionades

Tornant a les finals, després de Rosa, el rècord el té un altre fenomen televisiu que va saltar a Eurovisió: Chikilicuatre i el seu ‘Baila el chiki chiki’, el 2008. Un total de 9.336.054 persones (59,3% de ‘share’) van veure aquell any el festival, en què el personatge sorgit de la factoria Buenafuente va quedar al 16è lloc.

L’Eurovisió menys vist a Espanya des que es tenen dades, això és des de 1992, és just el d’aquell any, en què per Espanya hi competia Serafín Zubiri amb ‘Todo esto es la música’. Va tenir 3.004.520 d’espectadors i un 25,4% de quota. Però cal tenir en compte que es va emetre a La 2, una cosa que no s’ha tornat a repetir.