Tu i jo som tres
La crítica de Monegal: Maruja Torres, tot és nou als 80, la joventut segueix

Sembla que el moment de més èxit a les xarxes i ‘mass media’ del viatge que ha realitzat Jordi Évole amb Maruja Torres per Roma (La Sexta) ha sigut quan ell li ha preguntat: «¿Creus que en una altra època, però en aquesta mateixa situació, tu i jo hauríem cardat?». I van punxar llavors la versió de Nat King Cole d’aquella immortal melodia cubana ‘Quizás, quizás, quizás’.
¡Ah! Crec que Évole ha llançat aquesta pregunta calculant perfectament que excitaria molt. A mi particularment el que hauria pogut ser i no va ser m’interessa poquet. Crec que el millor d’aquest viatge ha sigut quan la Maruja ens ha explicat el que és per a ella tenir 80 anys, i com ho viu.
«Ets tan jove en la teva vellesa com jove vas ser en la teva joventut. Perquè quan arribes a la vellesa tot passa també per primera vegada». ¡Ah! Això és Heràclit d’Efes en estat pur. Deia aquest presocràtic del segle VI aC que ningú pot banyar-se dues vegades al mateix riu. És a dir, tot canvia constantment, les aigües del riu sempre són diferents. Per tant cada instant de la vida és nou, tinguis 20 anys o 80; i si tot és nou, tot és joventut, fins i tot la decrepitud.
A mi m’ha agradat el moment en què el Jordi i la Maruja s’han fet una ‘selfie’ davant el panteó de Marc Agripa. En sap molt de cine, la Maruja. Segurament va triar aquest lloc perquè recorda la pel·lícula de Mankiewicz ‘Cleopatra’, on Agripa (Andrew Keir) esclafa Marc Antoni (Richard Burton) en la batalla d’Accio. Pocs mesos després d’aquesta derrota, a Cleòpatra (Elizabeth Taylor) i Marc Antoni no els queda altre remei que fer mutis i suïcidar-se. Deia la Maruja que a ella li agradaria morir de cop, de manera fulminant, mirant el mar, en algun lloc bonic on hagi viscut.
L’última vegada que vaig veure la Maruja va ser fa 14 anys, el 3 de febrer del 2009. Va venir al ‘Telemonegal’ (BTV). Estic convençut que en els pròxims 14 que ens queden, com a mínim, tornarem a trobar-nos en ‘heraclitiana’ joventut. La mort és un futurible. Tendim a pensar que és una cosa remota i llunyaníssima.
La Maruja va tenir l’encert i la valentia de recordar i reivindicar Juantxu Rodríguez, el seu company fotògraf, mort el 1989 mentre cobrien la invasió de Panamà. Li va disparar un soldat nord-americà. Tenia 32 anys. A la Maruja se li inunden els ulls encara.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Rosario Ibáñez, professora: "A l’escola del metro no hi havia educació diferent per a nois i noies"
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Fiscalia demana 20 anys de presó per a l’infermer dels jesuïtes de Casp
- Clàssic a Montjuïc El Madrid guanya el Barça per primera vegada en la seva història i li recorda que no és immortal (1-3)
- Club Entendre-hi + Animals i plantes Comença la temporada del ‘sakura’, el fenomen de masses del cirerer al Japó
- La caiguda d'una roca de grans dimensions talla un carril a l'eix Transversal, a Rajadell
- Un accident acaba amb un cotxe dins d'una perruqueria a Figueres
- CRISI MIGRATÒRIA El Govern s’obre a augmentar el finançament a les comunitats autònomes per l’acollida de menors migrants
- Fiscalitat El Govern aprovarà reduir l’IRPF a les rendes inferiors a 33.000 euros després d’un pacte amb ERC