Aquest dilluns, 20

‘Crims’ torna a TV-3 amb novetats: una entrevista i animació de còmic

La sèrie de ‘true crime’ abordarà nous casos, com el de l’assassinat de Jordi Comas, president de la patronal de Girona

‘Crims’ torna a TV-3 amb novetats: una entrevista i animació de còmic
3
Es llegeix en minuts
Inés Álvarez
Inés Álvarez

Periodista

Especialista en programes de televisió i sèries

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’exitosa sèrie de ‘true crime’ ‘Crims’, que acaba d’obtenir un guardó en la 28a edició dels Premis Zàpingtorna a TV-3 aquest dilluns, 20 (22.05) amb nous casos i la introducció de gèneres que fins ara no s’hi havien inclòs, com l’entrevista en profunditat, que li fa Carles Porta a la dona d’un dels protagonistes, i il·lustracions de còmic, per preservar la identitat d’una persona clau. 

El primer dels crims que s’abordarà serà el de Marina Ruiz, la dona que va ser trobada el 15 de febrer de 1999 morta a les vies del tren a Cervera (la Segarra). Al principi, els Mossos creien que havia sigut un suïcidi, però el cos estava despullat, amb signes de violència i van trobar una barra de ferro a pocs metres, que podria ser l’arma del crim.

Després de l’estrena d’aquest primer programa, es tornarà a emetre el primer capítol de ‘La noia de Portbou: No name’, la identitat de la qual es va poder resoldre gràcies al programa.

El relat de la supervivent 

La segona entrega de les sis de què consta la temporada, s’explicarà el cas de l’assassinat de l’empresari Jordi Comas, president de la patronal de Girona, que es va produir després que uns d’encaputxats irrompessin al seu domicili de Platja d’Aro, el novembre del 2012. A l’home l’acaben matant, però ella va aconseguir sobreviure. Havia nascut com un doble capítol, però va sorgir la necessitat d’afegir-ne un més, que serà el primer que s’emetrà i es dedicarà, per primera vegada en la història de ‘Crims’ a una entrevista amb la viuda de Comas, Carme Hospital, que li farà el mateix Porta, que també per primera vegada surt de l’estudi de ràdio al programa.

 «El resultat és una entrevista increïble amb una dona increïble», explica Guille Cascante, de Goroka, productora del programa per a TV-3 (a Catalunya Ràdio el realitzen a la ràdio mateixa). L’espai s’ha gravat in situ, a la casa de l’empresari, on es va produir el crim, cosa que fa la sensació d’estar-lo vivint.  «Veure-hi Porta parlant amb la Carme, la seva dona, fa que sigui un capítol molt especial», afegeix. La conversa va durar quatre hores sense baixar la càmera.

 «Porta, a més, té una manera d’entrevistar que és molt poc protagonista i fa les preguntes només en moments clau. És molt de silencis i deixa que l’altre s’expliqui», detalla Anna Punsí, de True Crime Factory, que treballa amb el periodista. «Quan tu no el talles, l’altre va parlant, parlant i al final acaba explicant moltes coses que potser no hauria dit sense aquests silencis. És una tècnica periodística, però és que és que ell també és una persona molt modesta», assegura.

Imatges animades

Notícies relacionades

L’altra innovació, la d’introduir el còmic en lloc de la imatge d’una persona, va sorgir per la seva negativa a aparèixer en pantalla, tot i que el seu testimoni tenia tot el pes de la narració. «No obstant, el fet que no li poguessis veure la cara i només pogués escoltar l’àudio hauria sigut molt estrany», apunta Punsí. I per això el programa va comptar amb Oriol Mallet, que, mitjançant la retroscòpia, va convertir les imatges en dibuix i a partir d’aquí va crear l’animació.

Els dos últims programes de la temporada se centraran, respectivament, en el cas de Yimmy Cox i l’atracament al Banc Sabadell de Valls: «Aquest últim molt potent a nivell d’arxiu, ja que hi ha documents de l’època, de 1985», diu Punsí.

Un èxit d’audiències

’Crims’ és un format d’èxit amb 204.000 oients en directe a la ràdio; 3,6 milions d’espectadors en els 33 capítols televisius i, més de 46 milions de reproduccions dels programes de ràdio i tele, juntament amb els llibres publicats en la llista dels més llegits i una exposició al Palau Robert amb més de 140.000 visites. També és tot un èxit en audiència digital: 46 milions de reproduccions (d’àudio i de vídeo de totes les temporades i plataformes). Movistar Plus+ emet temporades anteriors, amb la qual cosa el programa triomfa a tot Espanya.