Acusacions de plagi
TV-3 i la productora d’‘Eufòria’ responen a Josep Maria Mainat i Toni Cruz
La CCMA assegura no haver rebut cap demanda i Veranda, després de diferenciar entre gènere i format, anuncia que estudia accions legals

Nou episodi del conflicte entre els creadors d’‘OT’, Josep Maria Mainat i Toni Cruz, i la productora d’‘Eufòria’, amb resposta, així mateix, de la CCMA, a la qual pertany TV-3. La corporació assegura que no ha rebut cap demanda, amb la qual cosa no pot valorar-la, mentre que Veranda ha publicat un comunicat a Twitter en el qual remarca la diferència entre gènere i format i anuncia que estudia emprendre accions legals.
Així, la CCMA ha declarat que confia plenament en Veranda, productora d’‘Eufòria’, pel que fa a l'originalitat del format. «En som coneixedors i hem viscut a primera fila d’on surt la proposta inicial, com un ‘spin off’ d’‘Oh happy day’, i hem participat en el desenvolupament posterior, amb aportacions crucials en el disseny de realització, d’il·luminació i contribucions artístiques que afecten el format», asseguren.
Sorpresa i decepció
El comunicat de Veranda va en la mateixa línia: no han rebut cap querella. «Si finalment, com afirmen, s’ha presentat, entrarem a valorar-la en profunditat», diuen. No obstant, volen respondre a les acusacions de plagi fetes per Josep Maria Mainat i Toni Cruz, que els han causat «desagradable sorpresa i amarga decepció». «Ens sorprèn per l’extemporaneïtat de la denúncia: ¿per què no va dir res durant l’emissió de la primera temporada? ¿Potser van esperar a comprovar si el programa era un èxit? ¿Per què, malgrat els tuits de juliol, no han dit res més fins ara, que ja anem per la quarta gala de la segona temporada? Ens sorprèn també per la virulència amb què està feta i, sobretot, per la improcedència dels arguments esgrimits», apunten.
Així mateix, la productora posa èmfasi en el fet que Mainat i Cruz confonen format i gènere. «Totes aquestes característiques són compartides per la majoria de ‘talent shows’ musicals perquè són justament les que defineixen el gènere». Segons la productora, «el mateix senyor Cruz esgrimia aquest idèntic argument el 2008, quan la distribuïdora del programa ‘Got talent’ els va acusar d’haver plagiat el format arran de l’estrena de ‘Tu sí que vales’».
Gènere i format
«Cruz admetia explícitament que aquells no tenen l’exclusiva mundial de tots aquells programes que incloguin càstings de selecció de cantants, eliminacions setmanals, seguiment televisiu dels assajos i elecció del guanyador mitjançant els vots del públic, ja que si així fos llavors ‘estarien immersos en un munt de querelles en cadenes de televisió i productores contra dotzenes de formats d’aquest gènere’». Així que la productora llança una pregunta: «Si el 2008 Cruz i Mainat sabien distingir entre gènere i format, no entenem per què ara no. ¿Què ha canviat?».
Veranda assenyala al seu comunicat que hi ha elements diferencials en programes que pertanyen a un mateix gènere, com la presentació a la imatge, localitzacions, perfils de personatges, tipus de música, etcétra. «L’originalitat d’aquests elements i la seva particular articulació en cada programa és la que en determina el format original, més enllà de les característiques bàsiques iguals que necessàriament compartiran amb la resta dels programes d’un mateix gènere».
¿Utilització oportunista?
Notícies relacionadesI acaba desitjant que «Cruz i Mainat no estiguin utilitzant aquesta confusió entre gènere i format de forma oportunista», que «no sigui una manera interessada d’aprofitar l’èxit del programa per a altres menesters», alhora que lamenten «que l’alegria que ha desencadenat un èxit en català, massiu i reconegut a tot arreu com el d’‘Eufòria’, no sigui compartida per alguns productors de la indústria televisiva». Perquè aquests saben, diuen, «que l’originalitat no consisteix a produir una cosa del no-res, sinó a oferir un nou gir en un camí transitat per molts d’altres abans». En aquest sentit, Veranda recorda que ‘OT’ va aportar novetats al que oferien ‘Pop stars’ (Nova Zelanda), ‘Pop idol’ (Nova Zelanda i Regne Unit) o ‘Star search’ (EUA), i «Eufòria’ ha aportat les seves, i s’ha convertit en un format diferent, com ho van fer altres ‘talents’ creats després d’‘OT’, com ara ‘Factor X’, ‘Got talent’, ‘The X factor’, ‘American idol i ‘The voice’, entre d’altres.
Per la seva banda, la CCMA ha afegit: «La CCMA i Veranda continuem treballant per oferir la millor experiència al nostre públic amb ‘Eufòria’, i en aquest sentit tenim preparades més sorpreses a les pròximes gales. És on estem posant tots els nostres esforços».
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència
- Consells pràctics El truc casolà perquè la goma de la rentadora quedi com nova
- Més parlants, menys ús habitual, més bilingüisme: la salut del català, en nou gràfics