Entendre-hi més

’Gran Hermano’: abús sexual a preu de saldo

  • Condemnats José María López i la productora de ‘Gran Hermano’ pels abusos sexuals a Carlota Prado

  • La crítica de Monegal: L’abús sexual a la tele surt barat

’Gran Hermano’: abús sexual a preu de saldo

MEDIASET

5
Es llegeix en minuts
Daniel G. Sastre
Daniel G. Sastre

Periodista

Especialista en política catalana i espanyola

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La matinada del 3 al 4 de novembre del 2017, després d’una festa que el programa havia amenitzat amb begudes alcohòliques, els concursants de ‘Gran Hermano’ Carlota Prado i José María López es van ficar al llit. Ella estava visiblement borratxa i havia perdut les seves facultats, però ni això ni el fet que rebutgés explícitament els acostaments del seu company van ser obstacle perquè ell se li fregués contra el cos i fes «moviments rítmics» sota l’edredó que «denotaven, com a mínim, que l’acusat s’estava masturbant al cos» d’ella. Són citacions de la sentència que s’ha conegut aquesta setmana, i que condemna López a 15 mesos de presó –no entrarà a la presó, són menys de dos anys– i a pagar 6.000 euros a Prado per abusos sexuals. La decisió de la magistrada del Jutjat Penal número 18 de Madrid, que arriba més de cinc anys després d’aquests fets, ha deixat sensacions trobades: d’una banda, aclareix conceptes com que el fet que tots dos fossin parella o que haguessin mantingut relacions abans no constitueix un atenuant per a l’actitud de López; de altra, crida l’atenció la curtesa de les indemnitzacions. A més dels 6.000 euros de condemna a López, la sentència obliga la productora de ‘Gran Hermano’, Zeppelin Televisión, a pagar a Prado 1.000 euros pel «dolor moral d’haver-li mostrat en sec, sense cap preparació, amb una inconvenient descura», les imatges de l’agressió.

Des del primer moment, el programa va gestionar la situació de manera polèmica. «Es va gestionar molt malament. És veritat que tot això forma part d’una trajectòria en la qual el programa anava degenerant cap a coses que vorejaven el delicte. Hi va haver agressions verbals, assetjament, ‘bullying’... Però això ja va ser un delicte flagrant», assegura Elena Neira, professora de Comunicació a la UOC i experta en mitjans. No és només que, com remarca la sentència, ‘Gran Hermano’ mostrés les imatges dels abusos a Carlota Prado sense prevenir-la. També és que va expulsar José María López però també la va treure de la casa a ella durant quatre dies, se suposa que perquè reflexionés, i després la va tornar a fer entrar en el concurs amb la prohibició que parlés sobre el que havia passat. Malgrat que un responsable de la productora va anar a denunciar els fets l’endemà a la Guàrdia Civil, a Telecinco durant molts dies amb prou feines es va fer referència a l’assumpte. La sentència també insisteix en el fet que, quan la mateixa nit en què passen els fets, els responsables de ‘Gran Hermano Revolution’ –així es va dir aquesta edició, l’última de la famosa marca– finalment criden l’atenció a López, ho fan «de manera ben lacònica». «Ell mira de despertar Carlota Prado», que «vomita i després es mostra atordida i trontollosa, cosa que demostra la naturalesa del seu estat durant el decurs dels esdeveniments», afegeix la sentència.

Neira comparteix el malestar de les veus que s’han alçat per remarcar l’escassetat dels càstigs econòmics. «I un altre problema és que la marca ‘Gran Hermano’ no queda perjudicada amb una sanció d’aquesta mena, queda intacta», lamenta. L’advocat penalista Miguel Capuz, que lloa la precisió de la sentència, també explica que la quantitat de la indemnització depèn de la interpretació de cada jutjat, i que la que correspon al mal moral pel qual es condemna Zeppelin no està recollida en cap article del Codi Penal.

«Utilitzada com a objecte sexual»

Des d’un punt de vista de la prova penal, un dels grans interessos del cas consisteix, com remarca la sentència, en el fet que el delicte està gravat en vídeo. «Encara que són els delictes sexuals un dels anomenats delictes clandestins per tal com es cometen característicament en condicions de secret i ocultació, comptem en aquest cas ni més ni menys que amb una gravació dels fets i dels prolegòmens», diu. Aquestes imatges serveixen a la jutge per constatar, entre altres coses, que «és obvi que Carlota Prado estava privada de tot sentit durant el desenvolupament de l’acte punible», i que «va ser utilitzada per l’acusat com un objecte per satisfer-se a manera de joguina sexual sense que hi hagi cap ombra de consentiment». També que la participació de la dona en «les maniobres sexuals» de López és «nul·la» i que «és impossible que l’acusat no sabés que es trobava tan malament» Prado quan va haver d’ajudar-la perquè es fiqués al llit.

La directora general per a l’erradicació de les violències masclistes de la Generalitat, Laia Rosich, posa el focus en el fet que el cas «exemplifica els canvis que hi ha hagut respecte a la cultura de la violació» en poc temps, precisament des del 2017. «Hi ha una situació de violència sexual en què la víctima no pot donar el consentiment, que a més es va gravar. Es va tractar la víctima sense cap consideració. Aquest visionament de les imatges sola... Ara seria impensable, o hauria de ser-ho», afirma Rosich, que també veu «esperpèntics» l’«acompanyament i la reparació» cap a la víctima. 

¿Contrició real o ‘whitewashing’?

Notícies relacionades

Els abusos sexuals a Carlota Prado van suposar el final de l’emissió de ‘Gran Hermano’ a Espanya. Aquesta edició, la del 2017, va ser la 18a de la saga –molt més longeva que a cap altre país– i l’última que es va fer amb aquest nom, i es va acabar en tres mesos per les baixes dades d’audiència. A partir d’aquests fets, Telecinco no ha fet servir la marca que va batre rècords d’audiència. Fan alguna cosa semblant ‘Secret story’, però no ha tingut ni de bon tros el mateix èxit. «El format continua funcionant, la cadena continua apostant per aquests formats de telerealitat i els contractes dels concursants estan molt blindats», assegura Neira. L’experta en mitjans no es creu el suposat canvi de Telecinco, que, una vegada que les audiències han caigut i després de la sortida de Paolo Vasile, s’aparta ara tímidament de la programació porqueria que tant va fomentar. «Tot això de fer acte de contrició, més que per una convicció real, sembla part d’una estratègia de ‘whitewashing’ [rentat de cara]. Ara mateix en televisió continuem en un terreny en què gairebé tot val», afirma.

A preguntes d’aquest diari, una portaveu de Zeppelin es va cenyir al comunicat que la productora va fer públic després que es conegués la sentència, en què defensa la seva actuació durant el cas.