Debacle en el consum
La televisió tradicional encadena tres mesos amb les pitjors dades d’audiència de la seva història
El descens en el consum de la televisió tradicional és per a molts més una intuïció motivada per l’auge de les plataformes de ‘streaming’ que una realitat. No obstant, les dades d’audiències de Kantar Media que evidencien una caiguda en diversos registres durant l’últim trimestre respecte als mateixos mesos de l’any passat i qualsevol altre en la seva història suposen una prova empírica d’aquest abandonament gradual de teleespectadors.
L’abril, el maig i el juny han estat plens d’esdeveniments mediàtics tant nacionals com internacionals, com les eleccions municipals, el primer títol de la Selecció Espanyola de Futbol des de l’Eurocopa 2012, la mort de Tina Turner o el gir de guió de la mà del grup Wagner en la guerra d’Ucraïna. No obstant, la rebuda d’aquests i altres successos a través de la televisió no sembla apaivagar la debacle d’un canal de difusió que cada dia perd més terreny.
Nous hàbits de consum
Nous hàbits de consumLa baixada en el temps mitjà de consum de televisió tradicional per persona al dia coincideix amb un lleuger augment en el temps dedicat a altres usos de la televisió. ‘Streaming’ i vídeos que tenen com a origen internet (Youtube, per exemple), continguts a la carta o videojocs són algunes de les alternatives que han contribuït a aquesta tendència. Mentre que el consum de televisió tradicional va patir descensos d’un 9% a l’abril, un 2% al maig i un altre 2% al juny respecte als mateixos mesos de l’any anterior, les xifres en el cas dels altres usos van experimentar pujades d’entre el 14% i el 28%.
D’igual forma, el temps mitjà dedicat a les plataformes de ‘streaming’ i altres implementacions recents en els televisors, amb internet com a gran dominador (a prop del 75% d’usos alternatius al visionament de canals tradicionals són per aquesta via) no només és suficient per mantenir estables els valors en l’ús mitjà total de la televisió, sinó que han anat en augment tant al maig (3 hores i 47 minuts) com al juny (3 hores i 40 minuts), amb un 2% i un 3% més que els mateixos mesos del 2022, respectivament.
Perfil de l’espectador: dona i de més de 64
Quant al perfil demogràfic, els informes situen Castella-la Manxa, Astúries i Andalusia com les comunitats amb el consum de televisió més gran, amb 202, 195 i 193 minuts per persona diaris el mes més recent, el juny, que té una mitjana de tan sols 178 minuts. Així mateix, com recull Efe a partir de les dades publicades al juny, els grups sociodemogràfics que més temps van consumir la televisió en aquest període van ser les dones (193minuts) i els més grans de 64 anys (328 minuts).
Rànquing de cadenes
Tant en l’últim trimestre com en els 17 mesos anteriors, Antena 3 s’ha erigit com la cadena número u al nostre país. El canal d’Atresmedia lidera còmodament el rànquing de quotes per cadena, amb un 13,3% de mitjana durant l’abril, el maig i el juny. No obstant, el canal en castellà en obert fundat el 1989 tampoc se salva de les tendències baixistes en el paràmetre esmentat, amb descensos d’entre el 0,1% i el 0,7% respecte als mateixos mesos de l’any passat.
Per darrere, una Telecinco en hores baixes, amb caigudes de quota de fins al 2,2% (juny), i La 1, que, contràriament a les dues anteriors, experimenta augments i lidera en espectadors únics (35 milions o més en els tres mesos esmentats), completen el podi.
En contraposició a les cadenes obertes, els resultats demostren una aposta més grandel teleespectador pels canals de pagament, entre els quals figuren serveis com Movistar i DAZN. El consum d’aquestes temàtiques per subscripció va ascendir fins a l’11,1% a l’abril, el 10,5% al maig i el 9,5% al juny, cosa que representa augments d’entre el 0,7% i l’1% respecte al segon trimestre del 2022.
El futbol, dominador vigent
Notícies relacionadesFinalment, el futbol segueix sent el producte estrella dins de la graella de televisió en obert. L’emissió més vista dels tres mesos analitzats, així com el seu minut d’or, és un partit de futbol. A l’abril va ser el clàssic de Copa del Rei (5,5 milions d’espectadors); al maig, la final del mateix torneig entre Reial Madrid i Osasuna (5,3 milions d’espectadors), i, al juny, la tanda de penals entre Espanya i Croàcia a la Nations League (7,3 milions d’espectadors).
Registres que demostren que, malgrat l’adquisició de la major part dels drets televisius en competicions de futbol per part de canals i plataformes de pagament, les apostes puntuals de la televisió pública per aquest esport continuen tenint una gran rebuda entre els espectadors.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia