Més enllà de ‘Grand Prix’: cinc programes del passat ressuscitats per la televisió d’avui
4
Es llegeix en minuts
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La televisió s’ha posat nostàlgica i fa un temps que recupera velles glòries del passat. I no només perquè l’‘streaming’ s’estigui menjant la tele de tota la vida, sinó que és una fórmula a la qual també estan recorrent les cadenes generalistes. Tot i que era un fenomen que passava més habitualment amb les sèries (‘Cites’, ‘Física o química’, ‘Los hombres de Paco’, ‘El internado’, ‘Un paso adelante’ i ‘Los protegidos’), ara està cada vegada més de moda amb els programes. Aquest estiu estem sent testimonis de la ‘resurrecció’ de formats que van donar moltes alegries a les cadenes en el passat i que ara s’han d’enfrontar a un panorama televisiu completament diferent del que hi havia en el seu moment. Així que no tots estan sortint igual d’airosos. Aquí deixem les cinc tornades més sonades.

Grand Prix

El concurs de Ramón García ha tornat 18 anys després per la porta gran, com la millor estrena televisiva de l’any, amb una quota de pantalla del 26,1% i una audiència mitjana de 2.572.000 espectadors en la seva primera emissió. No ha faltat ni la vaqueta, però ara com a ninot, a causa que la nova llei de protecció animal prohibeix la presència d’animals vius en programes de televisió. Els pobles participants s’enfronten ara a proves clàssiques (‘La patata caliente’, ‘Los bolos’, ‘Los troncos locos’ i ‘El diccionario’) i a d’altres de noves (‘El perrito piloto’, ‘Los Ki-monos’, ‘Escala como puedas’, etc.). El que més controvèrsia ha generat en les xarxes han sigut el còmic Wilbur i la retransmissió de la ‘streamer’ Cristinini.

Humor amarillo

Amazon Prime ha recuperat el concurs japonès de les trompades, però amb un títol que s’ajusta millor als nous temps, ‘El castillo de Takeshi’ (i que es correspon més amb el nom original del xou). Dani Rovira, Eva Soriano i Jorge Ponce són els còmics que s’inventen tot el que surt per la boca dels llançats concursants que s’atreveixen a saltar les ‘zamburguesas’ i a escalar murs relliscosos sense témer a perdre les dents (o la dignitat). El trio no s’ha deslliurat de les crítiques en xarxes de nostàlgics que troben a faltar els comentaristes originals (tot i que Fernando Costilla i Paco Bravo, que el van doblar el 2006 a Cuatro, ara també formen part del xou).

¡Allá tú!

La sintonia «euros, euros, dubidú, si no los quieres, allá tú!» ha tornat a sonar aquest estiu a Telecinco, també amb Jesús Vázquez al capdavant. En comptes d’emetre’s en les sobretaules de dilluns a divendres com en la seva primera etapa entre el 2004 i el 2008 i la segona el 2011, Mediaset ha traspassat el concurs de les caixes al ‘prime time’ dels diumenges. La mecànica ha variat poc: els concursants continuen representant les comunitats autònomes i han de negociar amb el misteriós banquer i el presentador per saber quina caixa es queden. Hi ha des de premis poc rellevants fins a d’altres de més suculents, d’entre 1.000 i 250.000 euros.

Password

Antena 3 ha recuperat per al ‘prime time’ de divendres el concurs que va emetre Cuatro entre el juliol del 2008 i el juny del 2010 i que van presentar Luján Argüelles, en la seva primera etapa, i Ana Milán (en una segona i més curta). La cara al capdavant del programa és ara Cristina Pedroche, que va gravar les emissions enmig del seu embaràs. Ara, la versió és la mateixa que s’emet als EUA i, per exemple, els convidats estan asseguts. De nou, un concursant i un famós competeixen contra una altra parella de les mateixes característiques. L’objectiu del concurs és endevinar paraules secretes, ‘passwords’, que només un dels membres del duo coneix.

Operación Triunfo

El ‘talent musical’ que va debutar a la petita pantalla el 2001 està en plena fase de càstings per Espanya buscant el relleu de Rosa, Bisbal, Aitana o Amaia, però saltant de la tele generalista (s’ha emès a TVE-1 i a Telecinco, l’última vegada, el 2020) a l’‘streaming’ (ara es veurà a Amazon Prime). Amb la seva estrena prevista per a finals d’any, tindrà precisament una ‘extriunfita’ com a presentadora, Chenoa. Altres veterans del xou que repetiran són Noemí Galera (directora de l’Acadèmia), Manu Guix (director musical), Mamen Márquez (professora de tècnica vocal) i Vicky Gómez (coreògrafa). Hi haurà una gala setmanal en directe, una postgala amb contingut exclusiu i un magazín diari (amb Xuso Jones). Entre els fitxatges hi ha el d’Abril Zamora com la nova professora d’Interpretació.