La crisi de Telecinco, una cadena a la recerca de rumb: «Ana Rosa no és Oprah»
5
Es llegeix en minuts
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fa un temps que hi ha mala maror a Mediaset. Des que fa 23 mesos Telecinco va perdre el liderat de les audiències a favor d’Antena 3, el grup audiovisual porta immers en una sèrie de canvis per mirar de recuperar el cobejat primer lloc del rànquing. No només se’n va anar el conseller delegatPaolo Vasile, al capdavant del barco ara a la deriva durant 23 anys, sinó també hem vist com es tancaven programes que havien sigut referents de l’estil Telecinco com‘Sálvame’. Després d’un estiu marcant mínims històrics d’audiència (el juliol amb un ‘share’ del 9,3% i l’agost del 9%), les esperances estaven posades aquest setembre del 2023 en una graella televisiva renovada. Ana Rosa Quintanaes traslladava a la tarda amb ‘TardeAR’,Jorge Javier Vázquez li plantaria cara al totpoderós ‘El hormiguero’ de Pablo Motos amb els seus ‘Cuentos chinos’, tornava ‘Gran Hermano VIP’, tenien ‘La que se avecina’, la comèdia més exitosa de la televisió espanyola...

El nou conseller delegat de Mediaset Espanya, Alessandro Salem, era realista quan reconeixia, en la presentació d’aquesta nova etapa, que tenien per davant una «travessia pel desert». Però segur que tampoc s’esperaven que comencessin el curs amb un 9,6% de ‘share’, el setembre de menys quota de la seva història, i tercers en el rànquing (el mateix ja que van aconseguir aquest estiu), superats per Antena 3 (13%) i TVE-1 (10,5%). De fet, Telecinco ha sigut aquest setembre la cadena que més ha baixat respecte a fa un any, perdent 2,5 punts de quota. Així que el drama continua.

Jorge Javier, la primera ‘víctima’

La primera ‘víctima’ d’aquesta temporada ha sigut Jorge Javier Vázquez, i els seus ‘Cuentos chinos’ han sigut fulminats només tres setmanes després de la seva estrena per les seves discretes dades d’audiència (una mitjana de 912.000 teleespectadors i un 7% de quota de pantalla). Però és que el resultat de la resta d’apostes tampoc està sent per tirar coets.

Jorge Javier Vázquez, a ‘Cuentos chinos’. /

MEDIASET

Segons Barlovento Comunicación, a partir de dades de Kantar, si comparem els resultats dels dos nous programes matinals respecte a les xifres de l’any passat, la tendència és a la baixa. Fins aquest dilluns, ‘La mirada crítica’ d’Ana Terradillos ha aconseguit una mitjana del 12,2% i ‘Vamos a ver’, amb Joaquín Prat, del 12,7% en la seva primera franja i de l’11,3% en la segona. Xifres notables, però que queden molt lluny del 17,2% d’‘El programa de Ana Rosa’ en les mateixes dates del 2022.

En la sobretaula i la tarda, ‘Así es la vida’, presentat per Sandra Barneda i César Muñoz, ha fet una mitjana d’un 9% des de l’1 de setembre fins aquest dilluns. ‘TardeAR’, amb Ana Rosa Quintana, ha anotat un 10,3%. En les mateixes dates, el 2022, ‘Sálvame’ els superava amb la seva edició ‘Limón’ (11,6%) i ‘Naranja’ (13,8%).

El ‘prime time’ tampoc li ha donat massa alegries a Telecinco aquest setembre. I això que ‘GH VIP’ (amb una mitjana del 12,5% en les seves gales de dijous i del 12,4% en el debat de diumenge) està funcionant lleugerament millor que el ‘reality’ que la cadena tenia en antena en les mateixes dates fa un any, ‘Pesadilla en el paraíso’ (10,6% del programa i 11,3% del debat).

Una altra de les apostes de la temporada, ‘El musical de tu vida’ a càrrec de Carlos Sobera, porta una mitjana del 9,4% de quota i 745.000 teleespectadors en els quatre primers programes. I ‘La que se avecina’ ha registrat un 9,7%, ¿potser perquè la mateixa temporada fa gairebé un any que està disponible a Amazon Prime Video?

Ni ‘Entrevías’ lidera

Fins i tot l’estrena aquest dimarts de la tercera temporada d’’Entrevías’, la seva sèrie estrella, s’ha quedat sense el liderat del dia al fer un 11,2% de ‘share’ i sense poder superar la ficció turca d’Antena 3 ‘Hermanos’ (14%). Lluny queden les dades de l’estrena de la primera temporada (19,7%) i la segona (14,6%).

‘Entrevías’ /

Mediaset

«Tele 5 s’ha aferrat històricament a un format que els funcionava molt bé, amb una manera de treballar i de produir molt clara, que fins i tot planificava la resta de continguts de la cadena. Perquè molts espais de Telecinco vivien de la mateixa fórmula o fins i tot del mateix programa. I en el moment que això s’acaba, la novetat no ha connectat igual», analitza Elena Neira, professora col·laboradora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC.

Diferenciar-se

«El que han de fer ara és diferenciar-se. Tenien un programa molt diferencial com ‘Sálvame’ i ara estan fent una mica el que fan els altres. I per molt que vulguis, Ana Rosa no és Oprah [Winfrey, l’estrella de la televisió nord-americana], perquè hi ha personalitats televisives que funcionen en tot el que toquen i d’altres no», considera la investigadora especialitzada en nous models de distribució audiovisual.

«El problema fonamental és que la cadena no ha sabut anticipar-se al relleu generacional i experimentar amb altres audiències i formats. Tot i que s’ha de tenir en compte que la lleialtat és cada vegada més difícil de mantenir en televisió», afegeix Neira, al·ludint a la competència de les plataformes (segons l’últim baròmetre de Barlovento, el nombre d’usuaris de ‘streaming’ ha crescut fins als 31 milions i el 82,9% dels espanyols tenen accés a continguts de pagament).

Notícies relacionades

Núria García, professora del departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Autònoma de Catalunya (UAB), apunta altres possibles motius del declivi de Telecinco. Com la mudança de ‘Pasapalabra’ a Antena 3, el 2020, «un programa amb molta audiència i que enganxava als informatius» i l’«esgotament dels formats de tancament, que alguns experts atribueixen fins i tot a la pandèmia», i que han caracteritzat la cadena, que sempre té un ‘reality’ en antena.

Ja sabem que perquè els projectes s’assentin cal deixar-los madurar, ¿però tindrà més paciència Telecinco o hi haurà noves ‘víctimes’ després de Jorge Javier durant aquesta «travessia pel desert»?