La crítica de Monegal: Males cares, rancor, «Antonio, ¿què ens ha passat?»

Final de ‘Cuéntame cómo pasó’ (TVE1). Última temporada. El primer capítol arrenca al cementiri de Sagrillas. Setembre del 2021. L’àvia Herminia ha mort. El paisatge familiar, allà congregat, mostra un semblant terrible. Cares llargues. Mal rotllo. Mirades travessades de tristesa, però amb ombrívols esclats de rancor inclosos. No és només una aflicció per la mort d’Herminia. Alguna cosa més els està passant als Alcántara.
«Antonio, ¿què ens ha passat?», exclama Mercedes amb dolor. No ho sabem encara. Però de seguida van cap enrere i ens situen a la nit de Cap d’Any del 1994, i veiem com Antonio i Merche reuneixen els seus fills, els plantegen repartir-los l’herència, en vida, i el que havia de ser una alegria es transforma en un pim-pam-pum de retrets i enfrontaments. I acaba amb l’àgria desbandada de tots els fills. O sigui que acaben el 1994 Antonio, Merche i l’àvia Herminia sols tots tres com tres grans de raïm panses, mentre a la tele Ana Obregón i Joaquín Prat criden:«¡Feliç any nou, feliç 1995!» i no hi ha ni rastre de felicitat en aquell domicili.
Notícies relacionades¡Ah! És possible que aquest sigui el motiu de per què els Alcántara estan enfrontats i dividits. El tema de les herències sempre dona molt joc televisiu. L’última temporada de ‘Succession’ (HBO Max) està dedicada a escenificar com es barallen els fills per veure qui s’emporta l’herència del seu pare, el magnat Logan Roy. Jo prefereixo aquella sornegueria lúcida, a la contra, tan amarga, i tan profunda, del gallec Castelao, aquella vinyeta seva, breu, en la qual es veu un humil camperol a sobre un turó, amb un nen al seu costat, i li diu: «Fill, aquests camps que veus des d’aquí, quan siguis gran, tampoc seran teus».
Després de 22 anys en antena, no crec que ‘Cuéntame...’ l’acabin amb els Alcántara barallats entre si. No seria un final conseqüent amb una sèrie que ha sigut tan seguida per moltes famílies, quan les famílies encara es reunien davant el televisor tots juntets. Ens han marejat una mica, això sí, amb aquests viatges al futur que de sobte ens col·loca. Antonio Alcántara el vam veure morir, entre vinyes, a la temporada 21. Ara, a la temporada 23, el veiem viu. Aquests vaivens en el temps, descol·loquen. Però després de 22 anys seguint l’‘estil Cuéntame’ jo apostaria per un final feliç. La ‘Família Ulisses’ del TBO sempre va estar unida.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- A Rússia Així s'ha jubilat un jove amb 23 anys gràcies a una argúcia legal
- Automoció Seat prescindeix d’improvís de Griffiths, president de la companyia
- Predicció meteorològica L’arribada d’una nova borrasca tornarà a portar pluges generalitzades a partir de dimecres
- Seguretat viària Augmenten més d'un 46% els morts a les carreteres catalanes en el primer trimestre de l'any
- Entendre més Màximo Pradera: "Vaig tenir càncer perquè cap metge em va fer mai la pregunta clau: ¿Què menges?"
- Nou projecte Barcelona estrena un institut d’investigació sobre arquitectura i urbanisme sostenible
- Repartiment de migrants Catalunya declara que els seus centres de menors migrants ja superen el 100% de la seva capacitat
- ACTUALITAT BLAUGRANA Perillen els 100 milions dels seients VIP del FC Barcelona, claus per fitxar a l’estiu