Fenomen televisiu
Belén Esteban, la icona que va convertir el plató de televisió en la sala de casa seva, compleix 50 anys
¿Com hauria sigut de la història de la televisió d’aquest país sense la figura de Belén Esteban? La col·laboradora sense filtres, la font de ‘mems’ més gran (que fins i tot ella mateixa disfruta protagonitzant) i la senzillesa personificada malgrat el seu èxit infinit. Un fenomen únic a Espanya. I és que el títol de Princesa del Poble no és en va (o de Patrona, com vol que li diguin ara). Aquella jove tertuliana que va començar en els programes sent la ‘dona del’ torero Jesulín de Ubrique va evolucionar fins a desfer-se de qualsevol categorització que impliqués algú més que ella mateixa, com a dona, amb els seus èxits i desencerts. Ha representat un exemple de superació i desenvolupament del seu propi personatge fins a convertir-se en la icona social que és avui dia.
No tot ha sigut un camí de roses. María Belén Esteban Menéndez també ha estat moltes vegades en el centre de les crítiques, ha viscut moments delicats en la seva vida privada (que, òbviament, ha explicat sempre obertament a la televisió) i ha estat a punt de caure en la foscor més profunda de la fama. El seu fort caràcter de vegades ha desconcertat, les seves opinions no sempre han agradat i la seva imatge s’ha vist desgastada en alguns moments al llarg d’aquests anys. O l’estimes o l’odies.
Belén Esteban a la gala dels premis Ídol /
Belén Esteban compleix aquest dijous 50 anys en un moment complicat: el programa de la seva vida, ‘Sálvame’, va ser cancel·lat de Telecinco l’estiu passat. Tot i que forma part de la nova versió que s’estrena a Netflix, ‘¡Sálvese quien pueda!’, i està centrada en el creixement de la seva empresa d’aliments, actualment no té cap projecte a la televisió tradicional. Alguns experts en televisió i premsa del cor analitzen el fenomen Belén Esteban, i com els avatars de la seva vida, exposats davant els mitjans, han connectat amb els problemes i debats socials com mai abans.
Salt a la fama
La Princesa del Poble va arribar a la televisió quan va sortir a la llum la seva relació amb el torero Jesulín de Ubrique. Molts la van acusar llavors d’aprofitar-se de l’èxit de la seva relació per fer el salt a la fama. «La seva primera oportunitat, de la mà d’Ana Rosa Quintana, ens va descobrir una jove que semblava insegura i feble i que va resultar ser un coet: potent, amb carisma, sincera...», analitza la periodista i col·laboradora de ‘TardeAR’, Silvia Taulés. «Va ser molt trencadora al no ser políticament correcta i va aconseguir que la gent empatitzés amb ella», apunta Laura Fa, integrant del pòdcast de les Mamarazzis a EL PERIÓDICO.
Va ser molt trencadora al no ser políticament correcta i va aconseguir que la gent empatitzés amb ella»
Pòdcast Mamarazzis
En poc temps, Belén Esteban es va guanyar el carinyo de l’audiència. «Amb els anys ha après de televisió, a tenir ganxo, saber explicar les coses i connectar amb la gent», afegeix la col·laboradora televisiva. «La Belén té tots els ingredients per haver sigut la protagonista d’una súper exitosa sèrie de televisió: una dona d’origen humil, que ha superat una infinitat de problemes, malgrat que la vida l’hi hagi posat difícil en més d’una ocasió, que ha sabut reinventar-se i que mai ha amagat qui era o intentat ser alguna cosa que no és», indica, per la seva banda, la periodista Lorena Vázquez.
Belén Esteban a la revista ‘¡Hola!’ fa més de 20 anys /
La madrilenya sempre es va mostrar sense filtres, espontània i senzilla, com qualsevol persona corrent. «Allò de la Princesa del Poble no era gratuït», considera el col·laborador d’EL PERIÓDICO i tertulià d’‘Aruseros’, Òscar Broc. El personatge també va evolucionar i va passar de ser la ‘dona de’ Jesulín de Ubrique i explicar la seva vida privada a tenir «un paper com a personatge propi capaç de generar fans i ‘haters’, explica Laura Fa, que distingeix dues etapes en la seva carrera professional: «abans dels seus problemes de salut, quan era una dona molt més kamikaze i incontrolable, i després, quan el seu paper a la tele va canviar» i va demostrar la seva vàlua.
Supervivència i superació
La televisió va engolir la col·laboradora i va acabar enfrontant-se a la duresa del món de la nit i les drogues. Però lluny que això li jugués una mala passada, i després d’anys de foscor, va aconseguir utilitzar-ho a favor seu i va convertir els seus més que flirtejos amb la droga en una lliçó de vida», apunta Taulés. «La Belén va canviar la manera de fer televisió al mostrar-se autèntica, és a dir, al mostrar la cara amable i també la més dura de l’èxit. Ho va fer de manera descarnada», afegeix la periodista. També va demostrar ser una lluitadora, «o almenys ella ha sabut vendre’s així», reflexiona Broc, i es va convertir en un exemple de superació després de superar les seves addiccions, les seves ruptures amoroses i la criança en solitari de la seva filla.
Belén Esteban per l’estrena del documental ‘Princesa del pueblo’ /
«Acaba tenint els problemes que té moltíssima gent, separacions, custòdia, mals rotllos amb els sogres, drogues, malalties... Els ha explicat amb naturalitat i no menteix, mostra les seves debilitats», manifesta Laura Fa. I és que la Belén va fer de la televisió la sala de casa seva: «Va ser ella que va començar a berenar en directe, parlar de baixades de sucre per la seva diabetis, a no dubtar a defensar la seva filla per damunt de tot. ¡Si fins i tot va descobrir la seva cara acabada d’operar en directe!», enumera Silvia Taulés.
Tot i que potser la seva vida personal ja no interessa tant, crec que al culebró de l’Esteban encara li queden alguns episodis»
Crític de televisió
Princesa del poble
Com a princesa del poble, les seves opinions polítiques sempre han tingut gran rellevància en la població. I ella mai les ha ocultat. «No sé si té o no poder a l’hora de convèncer amb els seus arguments o les seves reflexions, però, sens dubte, aconsegueix donar veu i visibilitat a moltes persones que pensen el mateix que ella i no tenen un altaveu», remarca Lorena Vázquez.
«Les seves teories de vegades són molt populistes i arriben a gran part de la població, però sí que es mulla. A més, ha confessat públicament que ha anat canviant de partit polític i, si alguna cosa que fa un partit no li agrada, ho diu obertament», assegura Laura Fa. «Em consta que molts partits polítics li han ofert que treballi per a ells d’alguna manera com a imatge o formi part d’una campanya. Ella sempre s’hi ha negat, però té gran poder», afegeix.
Belén Esteban firma el seu llibre per Sant Jordi a Barcelona /
Estrella televisiva
Amb el pas del temps, Belén es va tornar un rostre indispensable per a Telecinco i ara la televisió s’ha quedat òrfena després del final de ‘Sálvame’. Mediaset s’enfronta ara a un futur incert després de la pèrdua imparable d’audiència, en part, impulsada per la sortida dels seus col·laboradors més mítics. «Hi va haver un temps en què es va dir que la cotització de Mediaset en l’Ibex35, sense Belén Esteban, tindria un valor molt menor. Avui Mediaset ni tan sols cotitza a la Borsa espanyola», sentencia Ferran Monegal, crític de televisió d’EL PERIÓDICO.
Amb la fi del programa, l’Esteban participa en la nova versió de La Fábrica de la Tele a Netflix, el docu-reality ‘¡Sálvese quien pueda!’. La Belén també s’ha convertit en una empresària d’èxit amb la seva marca d’alimentació Sabores de la Esteban i últimament tanca algunes col·laboracions com a ‘influencer’ a Instagram. Això sí, no es coneixen nous projectes televisius en què hagi de participar. ¿Està acabada la faceta televisiva de la Belén?
Belén Esteban presenta els seus nous productes de Sabores de la Esteban /
Mirada al futur
Òscar Broc considera que encara és «un personatge a qui se li pot treure suc». «Tot i que potser la seva vida personal ja no interessa tant, crec que al culebró de l’Esteban encara li queden alguns episodis», argumenta, ja que «l’evolució del personatge és fascinant», ha passat moltes fases, i creu «que encara no hem vist la seva última versió».
En l’actual espai televisiu hi ha pocs programes en els quals el seu personatge tingui cabuda de la manera que a ella li interessa»
Periodista
Silvia Taulés considera que el final abrupte de ‘Sálvame’ l’ha posat de cop «davant l’abisme de no tenir el seu espai» i «farà el possible per tornar». «Això sí, sempre que el projecte li interessi i li doni la llibertat de la qual ha gaudit en els últims anys. Si ella vol, pot continuar sense parar, tot i que en l’actual espai televisiu hi ha pocs programes en els quals el seu personatge tingui cabuda de la manera que a ella li interessa», analitza la periodista.
Per la seva banda, Laura Fa assegura que la col·laboradora «encara té molt espai a la televisió» perquè ja ha superat el que era en els inicis, l’exnòvia d’un torero, i ja és un personatge en si mateix». «Em consta que li han arribat ofertes, però és una dona molt fidel i lluitarà perquè la Fábrica de la Tele continuï tenint projectes amb ella», revela la Mamarazzi.