LA HOGUERA
La pantalla no es toca
En la batalla acarnissada entre la novolatria pedagògica imperant i la soferta resistència dels professors honrats, de sobte apareix caminant tan tranquil Josep Maria Esquirol. Sonen les canonades perquè l’escola sigui una cosa o la contrària, però ell exhibeix un absolut desinterès pel xiulet de les bales. Acaba de publicar L’escola de l’ànima (Quaderns Crema), un llibre en què pren una posició ferma però aliena al debat enverinat. La seva reflexió sobre aquest lloc estrany on el coneixement es transmet en un joc de piromania prometeica no és deutora d’un bàndol: és producte de la seva pròpia filosofia i de la seva experiència com a professor.
Bé, però, ¿per a què serveix l’escola? "Es podria dir que per a res", respon amb ironia flegmàtica. Vet aquí a un home a qui l’escola li importa massa com per veure en ella un mitjà amb el qual aconseguir unes finalitats o, pitjor encara, com un producte o una fàbrica de productes. "L’escola no és una mediació, sinó un cim. És un lloc que té sentit per si sol".
Notícies relacionadesEsquirol no evita en el seu llibre les polèmiques, sinó que passa perplex pels seus flancs. Tots els ítems o dilemes del debat desfilen per les seves pàgines, però ho fan amb la laxitud de l’argila a les mans d’un artesà. Això té una relació directa amb la seva visió de l’ensenyament: Esquirol, que és un filòsof de la proximitat, col·loca al costar del verb "aprendre" un altre de més infreqüent: "tocar". Ho fa en el sentit de les coses que es poden manejar amb les mans: les que no ens desborden, les que poden ser contingudes perquè no ens converteixen en esclaus o en addictes, i que fins i tot poden ser assumides. En aquest sentit, planteja que l’escola sigui un lloc de resistència davant el flux desbordant del món digital, on tot sigui manejable.
Es podria pensar que les pantalles es toquen, perquè les grapegem cada dia, però Esquirol, pendent del flux interminable que hi corre, ha sabut veure que no: les pantalles no es toquen. ¿Llavors cal treure-les de l’escola o s’ha d’instruir els nens en l’ús? Ni una cosa ni l’altra, opina. La tècnica es pot adoptar, mai adaptar-s’hi, perquè qui l’adopta pot desconnectar, però qui s’hi adapta, ja no. "Almenys al riu d’Heràclit es podien banyar; en aquest nou riu del flux, els peus mai toquen l’aigua. El materialisme que necessitem és el dels peus i el de les mans, d’agafar, acariciar, treballar les coses. Un materialisme amb un lema inesperat: ¡Tocar!".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Energies renovables El pàrquing de l’Alcampo de Sant Boi es transformarà en la instal·lació fotovoltaica més potent de l’àrea de Barcelona
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- salut mental Els diagnòstics de TDAH entre els adults creixen en els últims anys
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- LA VISITA BLAUGRANA AL COLISEUM Cinc anys amb un zero a Getafe
- Violència contra les dones Laura Palmer i la por que ens va quedar
- Transparència Hisenda vigilarà més les targetes: demanarà aquestes dades sobre els moviments
- Trump, la Lluna i més enllà
- Aquesta nit Gala dels premis Gaudí
- Premier league Haaland firma una inusual renovació amb el City fins al juny del 2034