El ‘copyright’

El ‘copyright’
2
Es llegeix en minuts
Sergi Mas

Podria passar, i passa, que un creador de continguts televisius pensi: "Calla, ¿i si a aquest programa hi donem un volta i en lloc de concursants anònims el protagonitzen figures socials més o menys rellevants, o famosos de pa sucat amb oli? Ja veuen que el concepte donar-hi una volta és molt simple i té poc recorregut. Seria sinònim d’expressar "fem el mateix però amb famosos". I ja tens un format.

A partir d’aquí el recorregut és molt simple. El creador suggereix al seu equip de producció (i si és a una persona, tampoc passa res) un llista amb 30 famosos que estarien disposats a participar en un programa que intentarà viure de la seva fama obtinguda en un passat, i al qual com a títol a aquesta nova idea s’adjunta un cognom: celebrity, vip, el retrobament, etcètera. Tot és un "si fa no fa el mateix", però ara amb famosos.

Es tracta d’estirar al màxim el xiclet de l’audiència, procedent d’un èxit pretèrit, tot i que jo sempre n’he dit programes caneló dels que s’aprofiten de les sobres de les idees d’altres programes.

Tot això ho presenta una empresa que sol portar el nom de productora de continguts, tot i que hi ha casos que jo anomeno fotocopiadora de continguts. I no passa res. A tal o tal programa hi afegim un personatge, o li canviem una prova final, o li canviem dues seccions, i, ¡apa, ja hem creat un programa nou. Al final del programa sol aparèixer el rètol copyright. I continua sense passar res.

Notícies relacionades

Fa unes quantes dècades, quan volia dedicar-me a això i visitava els dissabtes totes les ràdios que hi poguessin haver a Barcelona, m’ho va dir personalment el mestre del periodisme Manuel Martín Ferrand (QEPD) a la porta d’un estudi de la desapareguda Antena 3 de Ràdio, a Barcelona: "No hi ha millor manera de ser original que seleccionar bé el que es copia". Jo era jove i la frase em va deixar una mica perplex. Anys després, avui, l’entenc perfectament.

Per tot això, espero amb ganes una edició nova d’un Telediario Celebrity, en què aparegui un presentador que fa temps que no és als mitjans... O, per què no, que Telecinco recuperi un Vip Noche... Vip. Tot això sol passar en programes que han triomfat en audiència i que tenen una solvència més que comprada, tot i que com que cada excepció la confirma una regla, heus aquí Maestros de la Costura Celebrity.