2
Es llegeix en minuts
El càmping s’apunta al luxe per a un turisme de qualitat i sostenible

Jonas Ducker | Unsplash

El sector turístic en general i l’hoteler en particular solen tenir una imatge negativa en termes de sostenibilitat, tant pels seus efectes mediambientals com socials.

Les grans construccions destinades al turisme de masses, la contaminació ambiental, la proliferació de complexos hotelers i comercials que malversen aigua i energia i, per descomptat, la substitució de fonts d’ingressos locals per feines precàries o temporals no contribueixen a la bona imatge del sector.

Conscient d’aquesta situació, l’organisme públic responsable de la promoció d’Espanya en l’àmbit internacional com a destí turístic, Turespaña, s’ha proposat en el seu Pla Estratègic de Màrqueting 2021-2024 dos grans objectius:

  1. Recuperar l’arribada de turisme internacional de qualitat després de l’aturada provocada per la pandèmia.

  2. Identificar i atraure un turista més rendible que, a més, contribueixi a la sostenibilitat del destí.

El desafiament és oferir productes que permetin arribar als dos objectius. ¿Com oferir experiències turístiques exclusives i, alhora, desenvolupar un turisme sostenible i responsable, sense que els desplaçaments i les estades comprometin l’equilibri natural o generin perjudicis sobre l’ecosistema?

Càmping+glamur, una vella forma d’acollida

Fa més d’un segle, en l’ocàs del segle XIX, els exploradors britànics que estaven de passada pel continent africà van establir punts d’esbarjo on disfrutar còmodament del paisatge.

Remuntant-nos segles enrere, en les campanyes de conquesta dels grans imperis es reservava als personatges més destacats les millors tendes de campanya, amb un luxe similars al dels palaus.

Fetes servir originalment per cultures africanes i asiàtiques, les monarquies europees medievals no van dubtar a copiar la idea quan les capitals dels seus regnes eren itinerants.

En el segle XX, el càmping com a producte turístic sempre s’ha relacionat amb una manera barata de disfrutar de l’estiu. En canvi, en el segle XXI el concepte ha evolucionat cap a una oferta de comoditats més gran, tot i que mantenint els preus assequibles.

Fusionar glamur i sostenibilitat

El sector turístic procura estar sempre en evolució, oferint noves i diverses experiències als seus clients. Amb la pandèmia s’ha accelerat el canvi, enfrontant el sector a nous reptes.

Durant la pandèmia han proliferat les estades d’oci en llocs aïllats o amb poca afluència de públic. L’oferta turística ha fet espai al anomenat glàmping o càmping amb glamur. Viatjar sí, però amb una visió holística que permeti disfrutar de l’experiència, i en què l’allotjament s’integri amb el paisatge.

El glàmping se sustenta en la idea que els turistes disfrutin d’una experiència de luxe, amb alts nivells de confort i serveis, en què es fusionen l’ecoturisme i la sostenibilitat.

Aquestes són algunes característiques d’aquest tipus d’allotjament:

  1. L’estada és a l’aire lliure, en botigues de campanyes distanciades entre si per evitar la sensació de ser en un hotel a l’aire lliure.

  2. El nivell de servei és equivalent al dels hotels d’alta gamma, (esmorzar complet, jacuzzi, calefacció...).

  3. La tenda de campanya s’integra amb el paisatge on s’ubica. Pot ser un iglú, un tipi, una cabanya, una casa dalt d’un arbre...

Notícies relacionades

Si abans de la pandèmia viatjar era una forma més de distracció, el 2022 sembla haver-se convertit en una necessitat. La garantia de submergir-se en entorns naturals, respectuosos amb el medi ambient, i en allotjaments que superen les expectatives d’una tenda de lona converteixen el glàmping en un producte turístic interessant: gastronomia, paisatge i clima venen afegits.

/

Aquest article va ser publicat originalment a The Conversation. Llegiu l’original.