sinistralitat

El mòbil, objectiu a eliminar de les carreteres

El telèfon portàtil ha rellevat l'alcohol i la velocitat com la principal causa d'accidents de trànsit

La DGT proposa que la detracció de punts del carnet pugi des de tres fins a quatre o sis i que l'assegurança no pagui els danys

zentauroepp27620680 trafico180819185949

zentauroepp27620680 trafico180819185949

2
Es llegeix en minuts
Manel Vilaseró

L’ús abusiu del telèfon mòbil s’està configurant com el gran enemic de la seguretat viària en els últims anys. Així s’ho estan plantejant diversos països europeus i així es desprèn de les estadístiques més recents. Des del 2016 l’ús del mòbil ja ha avançat la velocitat i l’alcohol com la causa que més morts per accidents de trànsit provoca. En les dades dels accidents produïts a les carreteres convencionals es pot veure com les sortides de via i els xocs frontals deguts a les distraccions augmenten sense parar. “I aquestes distraccions estan relacionades amb l’ús excessiu o inadequat del mòbil”, segons Pere Navarro.

Al marge d’incrementar el control a la carretera sobre aquesta conducta, les mesures es mouran en diversos fronts. D’una banda, s’aprofitarà la revisió del carnet per punts per augmentar la sanció. Si ara es perden tres punts, en el futur se’n podrien perdre de quatre a sis. El tema està encara en discussió.

Pèrdua màxima 

Sis és el límit màxim dels punts que poden perdre’s per una determinada infracció. Actualment s’aplica a la conducció amb alcohol, drogues o la superació dels límits de velocitat en més d’un 50% (anar a més de 180 km/h en autopista, per exemple). Tots els conductors disposen de 12 punts de partida, que poden veure incrementats fins a 15 si no són sancionats durant un determinat període, però que si els perden tots es queden sense carnet.

La revisió del carnet per punts també inclourà la bonificació amb dos o tres punts per als conductors que segueixin cursos de formació en seguretat viària i sense gairebé cap altra novetat. La incerta durada de la legislatura aconsella una reforma simple que pugui tramitar-se ràpidament i conciti el consens dels grups d’un Parlament molt fragmentat.

Mode cotxe

Dues mesures més que Pere Navarro ja ha anunciat que té en estudi són que l’assegurança pugui no pagar la indemnització de l’accident causat per estar manipulant el mòbil i que les companyies generalitzin el 'mode cotxe’ com el 'mode avió' per evitar les distraccions a la carretera.

Navarro opina que "tots" els fabricants de telefonia "han de moure fitxa", realitzar una acció de responsabilitat social corporativa, per "atendre els problemes que pot haver creat un ús excessiu" dels seus productes.

El director general va lamentar recentment que la indústria tecnològica no admetés el suggeriment de la DGT de no permetre escriure una direcció en un navegador o GPS mentre el cotxe està en marxa. "És tanta la potència de la indústria que no ho vam poder aconseguir", va declarar.

Manipular el GPS també és una important font de distraccions, com ho és, fins i tot, parlar pel mòbil tot i que sigui amb el ‘mans lliures’. El simple fet d’estar parlant suposa ja una distracció important. Segons Navarro, per a qui autoritzar el ‘mans lliures’ “no va ser una bona idea”.

A 30 km/h a les ciutats 

Notícies relacionades

Una altra bateria de mesures que estudia Navarro es dirigiran a augmentar la protecció dels tres col·lectius més vulnerables: motoristes, ciclistes i vianants. Són els grups en què la sinistralitat ha augmentat relativament més. La principal mesura pot ser limitar la velocitat a 30 km/h en vies urbanes d’un únic sentit, una cosa que ja estava prevista a l’esborrany de nou reglament de Circulació que Pere Navarro va deixar en herència el 2012 i que mai es va aprovar.