ELS EFECTES DE LA CONTAMINACIÓ

L'excés d'emissions dels dièsel causa 5.000 morts a l'any a Europa

Un estudi del MIT quantifica per primera vegada l'impacte en la salut de 'dieselgate' i altres enganys de les marques

Els costos per al sistema sanitari del continent arriben als 9.200 milions d'euros anuals

zentauroepp45565647 diesel181024194429

zentauroepp45565647 diesel181024194429 / ERIC GAILLARD

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

Van ser els nord-americans els que van descobrir les emissions trucades dels vehicles  dièsel de Volkswagen i ara han sigut uns investigadors nord-americans els que han avaluat per primera vegada l’efecte en la salut de l’excés de contaminació dels gasoils causada pels enganys d’aquesta i altres marques. Un informe del prestigiós Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) ha arribat a la conclusió que aquestes actuacions causen aproximadament una mitjana de 5.000 morts prematures a l’any en el conjunt d’Europa.

Després del ‘dieselgate’, han proliferat els estudis sobre les emissions reals d’òxids de nitrogen (NOx) dels vehicles de gasoil que revelen com aquestes són molt superiors als límits marcats per la legislació fins i tot sense haver trucat els motors per passar les proves.

Els investigadors del MIT afirmen a partir d’aquests treballs, que els 10 grans fabricants d’automòbils que copen el 90% del mercat europeu, van vendre cotxes dièsel a Europa entre el 2000 i el 2015 amb emissions que eren a la carretera fins i tot 16 vegades més altes  que en les proves reglamentàries de laboratori.

Trucs legals 

Entre les marques figura en un lloc destacat el grup Volkswagen, però els de Renault, Peugeot, Fiat, Ford, General Motors, BMW, Daimler, Toyota i Hyundai. Algunes d’elles, com Opel, estan investigades també com a sospitoses de trucar els motors i la majoria de les restants han emès més  de l’autoritzat aprofitant les llacunes legals de la legislació europea d’homologació.

L’estudi nord-americà trasllada aquestes dades a la salut humana utilitzant els models epidemiològics establerts i calculant el nombre de quilòmetres recorregut per cada flota. Com que el càlcul és tan complex, els investigadors només ofereixen dades detallades per a l’any 2015, un període en el qual estimen la mort prematura de 2.700 persones causada per l’excés d’emissions amb un cost sanitari associat de 9.200 milions d’euros.

L’estudi atribueix més d’un terç de les morts als grups Renault (620) i Volkswagen (590). No vol dir necessàriament que siguin els que tinguin els vehicles més contaminants. La suma total de les seves emissions també depèn del volum de la flota de vehicles circulant, molt nombroses en els dos casos.

Els millors

En l’extrem oposat, els que menys problemes de salut han causat als europeus són BMW (60), Toyota (69) i Hyundai (87). Fa molts anys que Toyota comercialitza flotes de vehicles híbrids. Si la resta de marques s’haguessin ajustat a les emissions d’aquests fabricants es podrien haver estalviat 1.900 vides cada any, conclou el document.

Notícies relacionades

L’estudi va ser publicat per la revista científica 'Atmospheric Environment', a finals del setembre passat però havia passat gairebé desapercebut en els mitjans de comunicació europeus. El director de la investigació, Steven Barrett, professor d’aeronàutica i astronàutica en el MIT, va explicar llavors que "hi ha molts més automòbils dièsel a Europa en comparació amb els Estats Units, en part perquè la UE va començar a impulsar el dièsel per raons mediambientals, ja que produeix menys emissions de diòxid de carboni en comparació amb la gasolina". “El dièsel probablement ha sigut beneficiós en termes d’impacte climàtic, però ha sigut a costa de la salut humana", va afegir.

"La solució és eliminar el NOx per complet. Sabem que hi ha impactes en la salut humana fins a nivells preindustrials, per la qual cosa no hi ha un nivell segur. En aquest moment, no és que hàgim de tornar a la gasolina. L’electricitat és la resposta i, en última instància, hem de tenir zero emissions a les ciutats", concloïa Barrett.