Conflicte laboral
¿Què demanen els maquinistes de Renfe que estan en vaga?
El sindicat SEMAF reclama la incorporació pactada de nous professionals i desconfia del traspàs de competències a Catalunya
Segueix en directe la vaga de Rodalies que està afectant la circulació de trens
Després d’una primera jornada de caos a Rodalies per l’incompliment dels serveis mínims per part dels maquinistes, el segon dia d’aturada encara està sent pitjor. Però, ¿quines són les raons de la convocatòria dels vuit dies de vaga convocats pel sindicat SEMAF? Les mobilitzacions responen a una doble reivindicació dels conductors. Es tracta del pla d’ocupació i tot el que té a veure amb les competències de les diferents comunitats autònomes en matèria de transport ferroviari local i regional, que, en el cas de Catalunya, on els professionals estan saltant-se els serveis mínims, és especialment candent.
60% de baixes realitzades
El pla d’ocupació, acordat al conveni col·lectiu, hauria de permetre la substitució i el rejoveniment de la plantilla de maquinistes, segons fonts ferroviàries. Consta de desvinculacions voluntàries, mobilitat voluntària per cobrir les sortides de l’empresa i ingressos que cobreixen les vacants produïdes per les baixes.
Amb data 1 d’agost, s’han realitzat el 60% de les baixes previstes per al 2021. La resta s’haurien de fer en els tres mesos que queden d’aquest any.
5.720 professionals en total
La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat aquest divendres que una d’aquestes reivindicacions es materialitzarà a principis de l’any que ve, amb la incorporació de nous maquinistes fins a arribar els 5.720 professionals, la xifra més elevada de la història de la companyia. Aquests futurs treballadors ja estan en el procés de formació, que es va alentir a causa de la pandèmia.
Una de les fórmules per incorporar conductors serà a través d’una oferta pública d’ocupació.
Trasllats voluntaris
No obstant, els maquinistes consideren que aquest acord d’incorporació d’efectius no és suficient perquè, com a conseqüència de la pandèmia, la mateixa Renfe havia suprimit circulacions per falta de personal. Per aquesta raó, opinen que l’operadora s’està fent vaga «a si mateixa». A més, s’ha obert la possibilitat de traslladar-se voluntàriament a altres destinacions laborals, en funció de la residència habitual o l’antiguitat, però aquests trasllats també han generat conflictivitat entre l’empresa i el sindicat.
Competències en suspens
Als problemes sobre el pla d’ocupació se sumen també les divergències sobre el traspàs de les competències, que en el cas de Catalunya ja les té parcialment traspassades. El Govern pot definir els serveis i decidir les tarifes.
Des de la Generalitat han reclamat que el traspàs complet de competències sigui efectiu al més aviat possible. El secretari general del departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, considera que l’aturada «té la motivació d’impedir aquest traspàs», i això fa necessari exigir que la negociació s’obri de la manera més ràpida possible.
- Una dupla especial "L’ego s’ha de deixar de costat"
- Aniversari. Nutrició esportiva Nutrisport celebra els 40 anys d’història amb una nova imatge
- Una baixa de pes Flick repensa l’atac sense Lamine Yamal
- FUTBOL Guardiola renova fins al 2027 i complirà 10 anys en el City
- Champions League Kika enlluerna en un Barça màgic