Balanç de sinistralitat
Un any sense peatges: més morts a les autopistes però menys en el global de Catalunya
Durant els últims dotze mesos hi ha hagut menys víctimes a Catalunya, segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT)

L’eliminació dels peatges a les autopistes ha disparat la xifra de víctimes mortals en aquestes vies ràpides. Quan es compleix un any des que es va suprimir el pagament en trams de l’AP-7, de l’AP-2, de la C-33 i de la C-32 nord, han mort 35 persones. Si es compara aquest període, des de l’1 de setembre del 2021 al 31 d’agost del 2022, amb el que inclou des de l’1 de setembre del 2018 al 30 d’agost del 2019, la xifra de morts en aquestes vies és molt menor: llavors van morir 18 persones. S’ha escollit comparar-ho amb aquell període perquè és anterior a la pandèmia.
A l’AP-7, concretament, s’ha passat dels 12 morts fa tres anys als 25 actuals. I la xifra de ferits greus també s’ha doblat a l’AP-7 des que no hi ha peatges: de 37 a 66.
En sentit contrari, segons el balanç del Sistema Català de Trànsit (SCT), la mortalitat en carreteres nacionals tan complicades com la N-2 o la N-340 s’ha reduït sobtadament de 18 morts a només 5. És a dir, la mortalitat en aquestes vies que han vist disminuïda sensiblement l’afluència de conductors després de la liberalització dels peatges s’ha dividit gairebé per quatre.
Menys morts i menys ferits a Catalunya
Notícies relacionadesTrànsit destaca en el comunicat de premsa que, en general, hi ha hagut set morts menys en els últims dotze mesos, en comparació amb els dotze del període anterior a la pandèmia. Sense que resulti possible atribuir únicament el descens de la mortalitat de l’últim any al final dels peatges, a la xarxa interurbana catalana hi han hagut 2.240 víctimes menys (aquí s’inclouen tant els morts com els ferits greus i lleus).
En suma, han mort també 14 persones menys. De les 176 que havien perdut la vida en carreteres catalanes entre l’1 de setembre del 2020 i l’1 de setembre del 2021 s’ha passat a les 163 que han resultat finades en accidents de trànsit entre l’1 de setembre del 2021 i l’1 de setembre del 2022.
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump