Seguretat viària

La DGT es mulla i reconeix la velocitat real a la qual salten els radars

  • La multa pot ser de fins a 600 euros i pot comportar una retirada de fins a 6 punts

La DGT es mulla i reconeix la velocitat real a la qual salten els radars

Efe / Patrick Seeger

3
Es llegeix en minuts

La presència dels radars a les carreteres, malgrat les advertències, no evita que molts conductors es confiïn i mantinguin el vehicle per sobre del límit de velocitat establert. No obstant, hi ha un marge d’error entre el que marca el velocímetre del cotxe i el que percep el senyal d’aquests detectors, cosa que provoca que els radars es programin per evitar penalitzacions que es puguin reclamar posteriorment.

Els també anomenats cinemòmetres, ja siguin fixos, mòbils o de tram, que mesuren la velocitat a la qual circulen els cotxes tenen una cosa en comú: el marge d’error. No és una fallada del dispositiu, al contrari: si estan correctament homologats, aquesta tolerància s’inclou en la mateixa verificació de l’aparell.

Infracció

I no només això. La llei estableix que s’ha d’aplicar un marge d’error per assegurar que quan el radar entra en acció ho fa perquè s’ha superat la velocitat màxima establerta per a aquesta via. El cinemòmetre, per tant, no registrarà la infracció quan depassis el límit en un quilòmetre, per exemple. Però, ¿com podem saber quan saltarà?

La Direcció General de Trànsit ja va revelar el 2016 en un tuit quin era aquest marge, que se situa en 7 km sobre la velocitat límit autoritzada. És a dir, que si la velocitat màxima marcada són 100 quilòmetres per hora (km/h), el radar salta als 108 km/h. Aplicat a les altres vies, resulta que si el límit són 50 km/h, salta als 58 km/h; als 60 km/h, als 68 km/h, i així successivament. A partir d’aquests registres és quan el sistema sancionador es posa en marxa i es processa la multa al conductor del vehicle i la possible retirada de punts del carnet de conduir.

Però a partir dels 110 km/h el criteri canvia i deixa d’aplicar-se la regla del set, i passa a sumar-se el 7%. Així, el límit sancionable per sobre dels 110 km/h està en els 117,7 km/h. I per a la màxima velocitat permesa a les autopistes i autovies espanyoles cal sobrepassar els 128,4 km/h.

La norma és vigent des del 2014, quan va entrar en vigor la modificació del codi de circulació, que abans donava un marge de gràcia de fins a 10 km/h. La DGT incideix especialment a sancionar l’excés de velocitat per aconseguir rebaixar l’alta sinistralitat a les carreteres espanyoles.

La multa per excés de velocitat és de mínim 100 euros (i pot arribar als 600 euros) i la retirada de punts al carnet pot ser de fins a 6. Fins i tot pot portar-te a la presó.

Velocitats

Notícies relacionades

L’existència de dues versions per a una mateixa regla es deu al fet que les velocitats que se situen per sota de 100 km/h són difícils de percebre pels radars mòbils. A més, el 7 no és un número triat a la babalà: els errors màxims que es permeten als cinemòmetres oscil·len entre el 3% dels més nous i el 7% dels més antics.

Atenent la legislació vigent, els marges d’error no són els mateixos per a tots els tipus de radars amb què la DGT treballa.

  1. Radars fixos: tenen un marge d’error de 5 km/h en velocitats inferiors a 100 k/h i d’un 5% en xifres superiors a aquesta velocitat.

  2. Radars mòbils: disposen d’un marge d’error de 7 km/h per a velocitats inferiors a 100 km/h i del 7% per a les que són superiors.

  3. Radars de tram: compten amb un marge d’error de 5 km/h per a velocitats inferiors a 100 km/h i d’un 5% per a les superiors.

  4. Pegasus i drons: el marge d’error aplicat per la DGT és del 10%.