Criança
El pediatre Carlos González, sobre el patiment dels fills amb els divorcis: "Sempre ho passen malament"

El divorci, el final d'una relació de parella, és molt més complex si hi ha fills pel mig. Les separacions són situacions que generen estrès per a tota la família, cosa que pot impactar més directament en els nens, generant-los sentiments com culpabilitat, por i frustració.
El pediatre Carlos González, autor de llibres sobre criança, ha parlat d'aquest tema al seu pòdcast 'Criando sin miedo', alertant que "els nens pateixen amb els divorcis". Cal tenir en compte, també, que a Espanya un de cada quatre divorcis no arriba a acord amistós i un de cada 10 és altament conflictiu, segons advocats de família.
"Un problema particularment notori es dóna avui dia en els fills de pares divorciats", comença dient González. "És una cosa que està científicament provada i demostrada, els nens de pares divorciats sempre ho passen malament, ho passen malament els de set i ho passen malament els de 15 per diferents motius, però ho passen malament", afegeix.
Compte amb el que es diu als fills
Sentiments que després impacten directament en la relació dels fills amb els pares. A finals de 2024, es va alertar que molts fills menors, especialment adolescents d'entre 12 i 15 anys, es neguen a complir amb el règim de visites acordat pels pares, ja que se senten més còmodes amb un dels dos progenitors o fins i tot perquè li han agafat mania a un dels dos.
El sentiment de culpabilitat és comú en els fills davant un divorci dels pares. "Els nens ho passen especialment malament quan són petits perquè tendeixen a sentir-se culpables d'aquesta separació", explica el pediatre. "I molt més culpables se sentiran si hem comès l'error, que en el seu moment podria semblar una bestiesa sense importància, de dir-li fa mesos: "és que em tens fart", "és que ja no puc més", "és que estic cansat de veure com ho fas tot malament...", subratlla González.
Notícies relacionades"El nen aquestes coses les recorda, i més endavant pot pensar que papa o mama se'n va anar perquè estava fart de mi, perquè jo em vaig portar malament, i per culpa meva se'n va anar el papa o se'n va anar la mama", afegeix.
És per això que Carlos González remarca la importància de tenir molta cura amb el que es diu als fills quan es produirà o ja s'ha produït un divorci.
- Final d’un pontificat L’ala dura del conclave augura un cisma si s’elegeix un papa continuista
- Polèmica en l’enterrament del Pontífex Un cardenal acusat d’encobrir delictes de pederàstia participarà en el ritu del tancament del taüt del Papa
- Final copa del rei Plantada històrica del Madrid a la Copa: ni entrena ni assisteix a les rodes de premsa
- Un mosso rescata els dos ocupants d'un cotxe després de xocar contra un mur i caure a una piscina
- Gerard Piqué i Clara Chía, ni ruptura ni crisi
- Previsió meteorològica Catalunya torna a activar els avisos per pluges intenses per a aquest cap de setmana
- Adeu al pontífex argentí Assange assisteix amb la seva família al funeral del Papa: Francesc li va oferir «asil» al Vaticà, segons la seva dona
- Consells pràctics El truc de la pastilla de rentavaixelles per netejar el forn
- Adeu al pontífex argentí Trump es reuneix amb Zelenski abans del funeral del papa Francesc: «Són molt a prop d’un acord»
- Final de la Copa del Rei Les 8 hores que van portar el futbol espanyol al caire de l’abisme: «El Madrid no ens pot demanar que canviem els àrbitres»