Contingut ofert per:
Logo Fundación Telefónica

Aleyda, la profe que trenca fronteres educatives i geogràfiques gràcies a la tecnologia

Aleyda, la profe que trenca fronteres educatives i geogràfiques gràcies a la tecnologia



Contingut ofert per:
Logo Fundación Telefónica

Aleyda, la profe que trenca fronteres educatives i geogràfiques gràcies a la tecnologia

La docent peruana és beneficiària del programa ProFuturo, impulsat per Fundació Telefónica i la Fundació «la Caixa» que busca reduir la fractura digital.

Si l’accés a una educació de qualitat és el primer pas per trencar cicles com el de la pobresa o la vulnerabilitat, la tecnologia és clau per reduir les carències digitals que manté la bretxa de països menys digitalitzats. Per això, portar les eines tecnològiques a les aules només pot millorar les condicions de vida de milions de persones.

Aleyda, la profe que trenca fronteres educatives i geogràfiques gràcies a la tecnologia

L’experiència d’Aleyda Leyva és un exemple del que suposa introduir la tecnologia a les aules. Leyva és professora al Col·legi Peruà Espanyol de Chiclayo, una de les àrees més poblades del Perú. Els seus alumnes no coneixien la neu, una cosa que per a alguns pot semblar impossible, és una realitat en aquest centre del nord del Perú, i el que la va portar a impulsar l’agermanament amb una escola càntabra, perquè els seus alumnes tinguessin l’oportunitat, no només de viatjar a Espanya, sinó de trepitjar la neu per primera vegada.

Competències digitals que obren camí

Aleyda ha aconseguit contagiar el seu esperit curiós i emprenedor als seus alumnes per portar-los pel camí del coneixement i involucrar-los en iniciatives que els obrin camí i els formin en competències digitals. A l’adquirir les esmentades competències estaran preparats per fer front als reptes de l’era digital.

La seva experiència com a docent ha portat aquesta professora peruana a provar diferents metodologies, eines, materials i activitats, no només per reinventar els sistemes d’ensenyament i acostar-se als seus alumnes, també com a via per facilitar la seva integració en el desenvolupament de les classes. Un procés d’evolució i canvi que l’ha conduït a convertir-se en un dels més de 300.000 docents beneficiaris dels programes de ProFuturo, una iniciativa que neix de la col·laboració entre Fundació Telefónica i la Fundació «la Caixa». Aquest programa d’innovació educativa impulsada per la tecnologia, té per objectiu reduir la bretxa educativa de nens i nenes que viuen en entorns vulnerables de l’Àfrica, l’Amèrica Llatina i l’Àsia, proporcionant una educació digital de qualitat i garantint una formació inclusiva i equitativa.

La col·laboració entre la professora i l’organització s’ha estret de tal manera que li ha permès accedir a cursos que han potenciat les seves habilitats i establir les bases teòriques de conceptes tecnològics. Aleyda posa, a més, l’accent aen es llaços que es creen a través de ProFuturo que posa en contacte educadors que, com ella, comparteixen la mateixa passió per la innovació i la immersió digital de les seves escoles. «Em motiva conèixer altres docents que s’esforcen i desenvolupen canvis», explica.

La IA y la ciberseguridad en el Tercer Sector

És tan profunda l’empremta que ha deixat el programa en la professora, que amb el temps ella mateixa s’ha convertit en tutora digital de prop de 300 educadors que ajuda a desenvolupar projectes educatius utilitzant la tecnologia per després traslladar-los a les aules, identificant i redescobrint les oportunitats digitals.

Comunicació, col·laboració i nous projectes

La comunicació entre institucions de diferents procedències és una de les bases del programa, com també explica Aleyda. La seva primera col·laboració es va donar en el marc d’un concurs en el qual va establir conversa amb Charo Caro, docent d’una escola càntabra. Així, totes dues dones van posar en comú els seus mètodes d’ensenyament, nodrint-se de les metodologies de l’altra i retroalimentant-se per al funcionament de les seves respectives classes. Una cosa que finalment va impactar de manera positiva en els seus alumnes, que van poder compartir maneres de viure, educació, gastronomia i ecosistema en el que Aleyda defineix com «una experiència de vida».

Aleyda, la profe que trenca fronteres educatives i geogràfiques gràcies a la tecnologia

Un dels projectes que recorda amb afecte és el desenvolupament d’un Museu Virtual, pel qual van guanyar el seu primer premi a nivell internacional. La proposta consistia en el desenvolupament d’una web que engloba tots els aspectes culturals del país, per als quals els alumnes van haver de visitar i van agrupar la informació dels museus, fins i tot en els aspectes geogràfics, dels quals encara no hi havia estudis ad hoc.

Noves oportunitats amb grans resultats

L’experiència d’Aleyda confirma que l’«oportunitat» de participar en ProFuturo ha suposat una millora de les competències digitals i curriculars d’estudiants i docents. Així, al llarg dels vuit anys de vida del programa, s’ha aconseguit introduir metodologies innovadores per a un millor aprenentatge dels alumnes a més de 5.000 escoles de 39 països.

ProFuturo aporta la seva experiència en innovació educativa amb tecnologia i implementació de projectes educatius, basant-se en un model d’implementació en cascada. En primer lloc, es forma professors perquè ells després puguin formar altres professors ja integrats en el sistema educatiu local, i d’aquesta forma es pugui arribar a molts més alumnes.

Top