Text
Cecilia Vega
Quan Banco Santander es va associar a Podium Podcast per crear “Titania”, el primer pòdcast de ficció de l'entitat bancària al voltant de la ciberseguretat, buscaven un format innovador i disruptiu per tractar l'assumpte dels perills que hi ha al món digital i la seva prevenció de manera amena i didàctica.
Volien generar conversa i consciència sobre els atacs i fraus en línia que qualsevol usuari d'internet pot patir i davant dels quals hem d'estar informats i formats. La seva aposta ha estat tot un èxit i “Titania” acaba d'estrenar la segona temporada després de superar els 1,6 milions de descàrregues, assolir els 680.000 usuaris únics i obtenir diversos reconeixements com el Premi Ondas 2023 al Millor Pòdcast.
La segona entrega de “Titania” arriba amb una trama molt més trepidant i ens fa viatjar més enllà de les nostres fronteres, fins a Mèxic, Xile, Colòmbia, l’Argentina, el Brasil, l’Uruguai i el Perú. Entre aquests escenaris de banda i banda de l’oceà es mouen nous personatges al costat d'altres de ja coneguts pels oients de “Titania”, com Alicia, la protagonista.
A la primera temporada, composta per vuit episodis de 20 minuts de durada, la vida d'Alicia canvia completament quan una trucada de telèfon la converteix en el blanc perfecte d'un ciberdelicte. Amb ella ens submergim en un món on les tecnologies han canviat les regles del joc i se succeeixen els enganys, les manipulacions, el robatori de dades, la suplantació d'identitats…
La segona temporada, que ja es pot gaudir a Podium Podcast, Spotify, iVoox, Apple Podcast, Amazon, Podim, Storytel, Tuneln i Youtube, així com a la web de Banco Santander, ens situa tres anys després de la desaparició d'ADA. Des de llavors, Alicia ha estat desapareguda. ¿Què ha estat fent aquest temps en què ningú n'ha sabut res? ¿I com ha afectat la desaparició d'ADA a una societat massa acostumada a conviure amb una tecnologia tan avançada? Per respondre aquestes preguntes i resoldre altres incògnites entra en escena Carlos, un enginyer informàtic la vida del qual canvia de forma dràstica per culpa de la desaparició de Titania, que continua engabiada i custodiada per Oberón. ¿Però aconseguirà retenir-la per sempre?
Per a Manuel Bartual, guionista que s'ha tornat a ocupar de dirigir i escriure la sèrie, “la segona temporada de 'Titania' manté l'essència de la primera, però creix en nombre i varietat de personatges, en tensió i ambició sonora i narrativa. És una segona part plena de girs i sorpreses que, alhora, completa i arrodoneix la història de la primera”.
El compromís de Banco Santander amb la ciberseguretat
L'aposta de Santander per la continuïtat de “Titania” és un pas més en el compromís amb la ciberseguretat i la protecció dels seus clients i de la societat en conjunt. Un esforç que es vertebra al voltant de dos eixos: el reforç continu dels seus mecanismes interns de seguretat, amb infraestructures robustes que ajudin a oferir als clients processos senzills i còmodes; i l'ajuda a prosperar en un entorn digital en contínua evolució a través d'innovacions tècniques, difonent el missatge de la importància de la seguretat en els entorns digitals.
D'aquesta manera, a través del guió de “Titania” i mitjançant un llenguatge accessible, l'entitat ajuda a identificar tècniques d'enginyeria social com la suplantació d'identitat, el phishing o prioritzar l'ús de la biometria. El pòdcast recorda la importància de mantenir sempre els dispositius actualitzats per protegir-se de possibles vulnerabilitats que puguin aprofitar els ciberdelinqüents, utilitzar l'autenticació multifactor en tots els comptes per afegir capes extra de seguretat i crear contrasenyes robustes.
Segons comenta Nathalie Picquot, directora global de Corporate Marketing, Brand Experience i Digital Engagement de Banco Santander “al Grup Santander, estem compromesos amb la protecció dels nostres clients i a contribuir al benestar de la societat. Per això, sempre estem buscant formes innovadores i efectives de compartir missatges sobre ciberseguretat i prevenció de frau. També sabem que avui en dia els consumidors estan saturats amb missatges publicitaris. Per això, volíem connectar amb ells d'una manera més entretinguda i que permetés afegir valor”.
A la segona temporada de “Titania” es reforcen diversos missatges per ajudar els oients a adoptar uns bons hàbits digitals i gaudir així d'una vida en línia segura. Episodi rere episodi s'incideix, per exemple, en la importància de ser conscients en tot moment del tipus d'informació que compartim i es posa el focus en noves tècniques d'enginyeria social com l’‘idil·li scam’, amb què els estafadors creen perfils falsos i estableixen relacions de confiança amb les víctimes per manipular-les emocionalment i obtenir diners o altres avantatges. Banco Santander també reforça assumptes com la importància de crear a casa nostra una xarxa exclusiva per a amics i convidats al marge de la que nosaltres utilitzem.
En un món cada cop més digital i hiperconnectat, la ciberseguretat s'ha tornat un tema crucial. “Titania” és un recordatori que tot el que fem a internet queda registrat, es converteix en dades i informació útil per als hackers. Però no es tracta de fer por, sinó de conscienciar i prevenir. Per això, “Titania” és també una forma molt entretinguda d'esbrinar com estar protegit a través de consells senzills i útils.