Text
Bego Contreras
'Protegeix-te, evitar el frau és a les teves mans' és la nova campanya de l'Associació Espanyola de la Banca (AEB), de la qual forma part Banco Santander juntament amb altres institucions financeres, per educar i prevenir els delictes a internet
El ‘phishing’, és a dir, la pràctica de suplantar la identitat d'una altra persona, empresa o organisme, com el teu banc, per obtenir informació confidencial a través del correu electrònic, ha esdevingut un tipus comú de ciberatac. En l'escenari actual, caracteritzat per la hiperconnectivitat, amb cada vegada més serveis a Internet o directament al núvol, les amenaces i vulnerabilitats que posen en perill la nostra seguretat a la xarxa augmenten dia a dia, com també ho fa l'impacte d'aquests atacs.
Els ciberatacs són intents deliberats d'un ciberdelinqüent d'obtenir accés a un sistema informàtic sense autorització i amb finalitats malicioses. En analitzar el tipus d'amenaces a la xarxa, veiem que són moltes i han anat canviant les últimes dècades. Des de la unitat especialitzada de la Guàrdia Civil expliquen que “al principi eren delinqüents informàtics que operaven en solitari i se centraven principalment en fraus o pedofília. Però va ser el 2022, amb l'aparició del ‘phishing’, quan es va produir el desembarcament de la delinqüència organitzada i es van multiplicar els delictes: robatori de dades, estafa, desinformació, espionatge, sabotatge, pornografia infantil, blanqueig de capitals, ciberguerra, ciberterrorisme…” . Segons l'Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE), el cibercrim ja suposa l'1% del PIB Mundial i Espanya se situa al tercer lloc del rànquing com un dels països amb més ciberatacs, darrere dels Estats Units i el Regne Unit. Al nostre país, els ciberatacs costen més de 14.000 milions d'euros a les empreses cada any.
Actualment hi ha multitud d'eines per fer front a aquests atacs, però la ciberseguretat per si sola no és suficient. La prevenció, la conscienciació i saber posar en pràctica comportaments adequats que ens ajudin a fer un ús correcte d’aquestes eines, són la clau per fer-ho possible.
I és precisament el que persegueix l'Associació Espanyola de la Banca (AEB), de la qual forma part Banco Santander juntament amb altres institucions financeres. La presidenta de l'AEB, Alejandra Kindelán, va apel·lar en la presentació a la col·laboració entre sectors i amb les administracions públiques per evitar els intents d'estafa i millorar la formació dels ciutadans. La campanya 'Protegeix-te, evitar el frau és a les teves mans' està centrada en la prevenció de les ciberestafes i compta amb la participació de l’Institut Nacional de Ciberseguretat, la Guàrdia Civil i la Policia Nacional. Amb aquesta iniciativa es pretén conscienciar la població dels perills que poden existir a la xarxa, així com oferir consells per saber com actuar quan rebem un correu electrònic o un sms sospitosos o com respondre davant una trucada en què ens sol·liciten dades personals.
El compromís de Santander amb la ciberseguretat
La campanya de l'AEB està enfocada a reforçar el missatge que la prevenció és la clau de la ciberseguretat i la millor via per tenir un estil de vida en línia saludable. Un objectiu alineat amb què Santander persegueix a través del seu compromís amb la ciberseguretat i la protecció dels seus clients i de la societat en conjunt.
La informació, educació i formació en matèria de seguretat en línia és des de fa anys una prioritat per a l'entitat bancària. A més del reforç continu dels seus mecanismes interns de seguretat, des del banc impulsen diferents iniciatives per ajudar els seus clients i la societat en general a conèixer els perills que hi ha al món digital, operar de forma responsable i prosperar en un entorn en contínua evolució.
Una d'aquestes iniciatives és el pòdcast de ficció ‘Titania’, un thriller sonor produït per Santander i Podium Podcast i que ja ha rebut diversos guardons, entre els quals hi ha un Premi Ondas. Al llarg dels seus vuit episodis, de 20 minuts de durada, ens submergim a la vida d'Alícia, una dona que viu una vida aparentment normal. Fins que un dia una trucada de telèfon ho canvia tot i la converteix en blanc d'un ciberdelicte.
Titania busca conscienciar el públic i transmetre simples i útils consells per evitar ser víctimes d'atacs i fraus en línia. Capítol rere capítol, el pòdcast ajuda a identificar tècniques d'enginyeria social, com ara la suplantació d'identitat o el ‘phishing’. Emfatitza la necessitat de ser discrets en entorns en línia, com ara xarxes socials o missatgeria instantània i de no proporcionar informació personal i confidencial a estranys. També, la importància de crear contrasenyes robustes i no reutilitzar-les de compte en compte o de mantenir els dispositius actualitzats per protegir-los de possibles vulnerabilitats.
Nadal i Werlyb davant dels perills digitals
En el nostre dia a dia ningú està fora de perill de patir aquests ciberatacs, cosa que Banco Santander reflecteix a “Una vida online y corriente”, l'espot juntament amb Rafa Nadal amb què es mostren els riscos que hem d’esquivar de forma quotidiana a les xarxes.
L'entitat ens recorda que és imprescindible per a tothom tenir bons hàbits digitals i mantenir un nivell de defensa alt. No ens hem de confiar, caure al parany i ser víctima d'un ciberdelicte pot passar-li a qualsevol. Fins i tot Werlyb, el famós ‘streamer’ especialitzat en LoL. (League of Legends). Ell és el protagonista de l'última campanya de Santander, amb què el banc vol conscienciar els més joves de la importància de la ciberseguretat.
Suport a aturats i pimes
Pensant especialment en les persones en situació d'atur, Santander, juntament amb INCIBE, impulsa el curs de formació en ciberseguretat Ciberskills. L'objectiu és millorar les competències digitals en matèria de ciberseguretat o reciclar els coneixements professionals per canviar d'àmbit professional per augmentar el nivell d'ocupabilitat en un sector laboral amb alta demanda.
A més, l’entitat compta amb la plataforma Cyber Guardian. Aquest servei està dissenyat perquè les petites i mitjanes empreses del nostre país puguin defensar-se de les amenaces del món digital i enfortir la protecció del seu negoci, amb la mateixa capacitat que ja tenen les grans corporacions. I és que, analitzant les estadístiques llançades per l'Observatori Espanyol de Delictes Informàtics, crida l'atenció que les pimes són l'objectiu del 70% dels ciberatacs a Espanya, amb una despesa mitjana de resolució de 35.000 euros cadascuna, a més de costos operatius, de reputació i potencial pèrdua de clients.
Fomentar la cultura de la ciberseguretat és l’única manera de frenar el creixement d’aquests delictes informàtics. Si mobilitzem els esforços en aquesta direcció, no només podrem arribar a ser un país altament digitalitzat, sinó també resilient i cibersegur.