• Hablemos
  • de
  • futuro
  • Hablemos
  • de
  • futuro
Carregant...

El meu negoci funcionai et dic com. Tres exemples d’èxit

Text
Carmen Lancho

El teixit empresarial que formen les pimes a Espanya suposa un suport vital a l'economia del país, no solo porque generan el 66% del empleo, sino también porque son capaces de impulsar el talento joven, dinamizar las economías locales y llevar a otros países las fórmulas más innovadoras, situándose a la vanguardia de industrias altamente especializadas.

Emprendre no és una tasca fàcil, i en general, prop del 60% de pimes no superen els cinc primers anys de vida, segons l'estudi Situació de les pimes a Espanya en comparació amb altres països europeus, elaborat per Cepime, la patronal petites i mitjanes empreses, amb dades recollides per Eurostat entre 2014 i 2019.

Tot i això, són també moltes les que aconsegueixen l'èxit. No hi ha una fórmula secreta, però sí moltes experiències per compartir, cadascuna des del seu punt de vista i el seu sector.

Aprofitar l'avantatge competitiu

El 2012 Greenkeeper Iberia va començar el seu camí amb la creació d'una planta per fabricar granulats absorbents d'etilè per prolongar la vida útil de fruites i verdures. L'empresa és especialista en drenatge d'aquest químic, i els seus inicis no van estar exempts de reptes. La part financera va ser la més complicada.

Per a Jacobo Vidal, director comercial de l'empresa que ha estat reconeguda com a Pime de l'Any de la província de Madrid a l'última edició dels Premis Pime que atorguen Banco Santander i la Cambra de Comerç, el principal desafiament a què es van enfrontar va ser el control constant de la seva estructura de despeses i complir tots els compromisos adquirits, fent que l'esforç personal dels socis fos màxim en tots els aspectes: viatges, fàbrica i treball administratiu. La seva estratègia es va bolcar a penetrar i captar un mercat que ja existia mitjançant un producte que sempre tenia avantatge competitiu, i “si no es complia, no llançàvem un producte al mercat”, assegura.

A més, van realitzar un gran esforç comercial en la recerca de nous distribuïdors als principals països productors de fruita.

Vidal és conscient de la importància que tenen les empreses petites i mitjanes per a un país com Espanya, ja que són l'autèntic motor de l'economia. La seva presència, assegura, “és fonamental per crear ocupació i donar servei a companyies més grans”.

Impulsar el talent creatiu i local

Emprendre en el sector de la joieria pot presentar desafiaments, però també oportunitats emocionants. Assolir l'èxit, com en qualsevol altre sector, depèn de diversos factors, com la planificació estratègica, la diferenciació al mercat, la gestió financera adequada o la capacitat d’adaptació.

Les petites i mitjanes empreses com Singularu, tenen un paper crucial en el sector de la joieria i són de vital importància per al seu desenvolupament i prosperitat. Dedicats al disseny de joies fetes amb plata reciclada, la Pime de l'Any de València segons Banco Santander i la Cambra de Comerç, va començar com un marketplace el 2014, on artesans i clients es trobaven. Ràpidament, i a través de l'anàlisi de dades, van veure que el que funcionava millor eren els productes de joieria.

Les pimes joieres donen l'oportunitat d'impulsar el jove talent jove creatiu i ofereixen una àmplia gamma de dissenys únics, que sovint no es troben a les grans cadenes o marques internacionals, a més d'un servei més personalitzat.

Un altre aspecte important que destaquen des de Singularu és que les pimes joieres promouen l'economia local. En comprar joies de pimes locals, els consumidors contribueixen directament al desenvolupament de la comunitat i ajuden a mantenir viu el teixit local.

Per als responsables de la firma, ha estat important buscar mentors, experts i altres emprenedors amb experiència en la seva indústria; així com l'ús de la tecnologia, que en el seu cas, els va donar la clau per llançar-se a dissenyar i comercialitzar les seves pròpies joies, primer en línia i després amb l'obertura de botigues físiques.

“Al final, hem estat capaços de tirar endavant en el món de la salut, fonamentalment, perquè teníem el matalàs del món alimentari” Asier Albizu, CEO de Biolan Microbiosensores
Importar innovació

El sector alimentari és complicat, i el de la salut encara més. Tot i això, Biolan Microbiosensors, reconeguda per Banco Santander com la millor Pime de la província de Biscaia en l'última edició dels Premis Pime que organitza al costat de la Cambra de Comerç, ha aconseguit arribar a més de 70 països. El 2006 va començar a desenvolupar, fabricar i comercialitzar biosensors per a la detecció de molècules relacionades amb la qualitat dels aliments.

Asier Albizu, CEO de l'empresa, explica com van detectar la necessitat que tenien les empreses del sector alimentari d'oferir eines capaces de fer analítiques a les empreses, sense necessitat de recórrer a un laboratori extern. D'aquesta manera, rebien un diagnòstic en pocs minuts, oferint informació de qualitat per a una presa de decisions ràpida.

Van presentar el projecte a dos fons d'inversió i tots dos van entrar en el capital, i amb aquests recursos econòmics van aconseguir tirar endavant, gràcies també al suport d'entitats com Banco Santander i als programes de suport a les pimes de la Diputació Foral i del Govern Basc.

Tot i que ja són presents en empreses d'àmbits alimentaris com el peix, el marisc, el vi o la llet, Albizu destaca que el més complicat va ser arribar als primers clients d'empreses grans. A més del repte financer, Biolan ha hagut de fer-se un lloc com a empresa pionera i presentar una eina innovadora que fins llavors no existia, per la qual cosa els possibles clients no tenen referències. “Al final, hem estat capaços de tirar endavant en el món de la salut, fonamentalment, perquè teníem el matalàs del món alimentari”.

Compartir l'experiència per assolir l'èxit

Greenkeeper, Singularu i Biolan són tres exemples de pimes que han aconseguit superar les dificultats que suposa emprendre. Perquè a més de la necessitat de comptar amb l'impuls financer que ofereixen entitats com Banco Santander, o la possibilitat d'accedir a altres ajuts públics, compartir experiències pot ajudar altres persones que vulguin posar en marxa el seu propi negoci.

En primer lloc, és important mantenir des del principi una actitud d’esforç i dedicació. Això ha d'anar acompanyat de mentalitat positiva per mantenir els objectius marcats.

En els casos en què hi hagi socis, cal saber triar bé aquests companys de viatge, ja que facilitarà mantenir un bon diàleg perquè la presa de decisions es realitzi en el millor ambient possible. Entitats financeres, fons d'inversió o ‘business angels’… els objectius de tots han d'estar alineats.

A més d’aconseguir un ferm suport financer i tenir un pla de negocis sòlid, mantenir les estructures ajustades i reinvertir els beneficis a l’empresa.

Finalment, per mantenir els bons resultats en el món empresarial, cal reforçar un aprenentatge continu per adaptar-se a les noves tecnologies, les novetats del mercat i de la competència o aprendre dels errors per continuar millorant.

SEGÜENT ARTICLE
Einesper a saber si la teva empresa és rendible