Text
Bego Contreras
Era el 1995 i Banco Santander, presidit actualment per Ana Botín, impulsava la primera entitat de crèdit espanyola totalment digital que permetia la realització d'operacions a través d'internet i telefonia.
Aquesta operativa, que avui ens resulta familiar i rutinària, va ser en aquell moment un model revolucionari que va comptar ràpidament amb el favor dels clients i que va créixer a lloms d'una decidida aposta del Santander per la innovació i la tecnologia. A Openbank es va començar a parlar d'intel·ligència artificial quan gairebé ningú no ho feia i al llarg de les seves gairebé tres dècades d'història ha suposat l'exemple perfecte de l'absoluta rellevància que per a Banco Santander tenen conceptes com la digitalització i la ciberseguretat.
Expansió d'Openbank
El 2020, Openbank va desembarcar a Alemanya, Portugal i els Països Baixos, cosa que va servir per duplicar la seva base de clients en tan sols cinc anys i convertir-se en el banc digital més gran del món per volum de dipòsits amb gairebé 20 mil milions d'euros. Després d'aquesta primera expansió, ara Banco Santander ha decidit enfortir la seva estratègia de creixement als Estats Units amb l'entrada d'Openbank a tot el seu territori, i no només a la zona nord-oest, on ja té establerta una potent xarxa de sucursals.
Per mitjà de la seva filial, Banco Santander oferirà a partir d'ara a clients particulars a tot el país "productes d'estalvi d'alta rendibilitat a través d'una experiència de client intuïtiva, àgil i segura", segons expliquen des de l'entitat. A més, al llarg del 2025 “es llançaran més productes, cosa que permetrà a Openbank oferir un servei bancari complet als Estats Units, com ja ho fa a Europa”. Aquesta política d'expansió als Estats Units de Banco Santander també està estretament relacionada amb la captació de dipòsits per aportar liquiditat al negoci de finançament d'automòbils.
Plataforma tecnològica pròpia
Per a Ana Botín, presidenta de Banco Santander, que va estar present a l'esdeveniment de llançament d'Openbank als Estats Units, “Estats Units és un mercat clau” i aquesta acció “marca una fita significativa en la transformació del grup, ja que reflecteix el nostre convenciment que la manera d'aportar el valor més gran als nostres clients i accionistes és desplegant a nivell global la nostra pròpia tecnologia basada en el núvol”.
Aquesta plataforma tecnològica, que integra una infraestructura de ‘core’ bancari amb una interfície de client i dades ‘front-end’, “ens dona un avantatge competitiu i sostenible” i permet, per exemple, obrir un compte a través del web (openbank.us) o de l'app d'Openbank en cinc minuts.
Agilitat i seguretat per a la millor experiència de client
Openbank combina l'agilitat i la innovació d'una ‘fintech’ amb la seguretat i el suport d'un dels grups financers més grans del món. Actualment, és el banc 100% digital més gran d'Europa per volum de dipòsits, amb presència en quatre països europeus i el 2021 i 2023 va resultar ser el banc més recomanat pels seus clients al seu principal mercat.
En paraules de Petri Nikkilä, CEO global d'Openbank, la seva firma és “un dels bancs digitals més avançats d'Europa, amb una proposta de valor completa que ha estat provada amb èxit en diversos mercats. El nostre objectiu és oferir als clients nord-americans el millor compte d'estalvi mitjançant un servei digital, ràpid, senzill, amb alta rendibilitat i la millor experiència de client en qualsevol moment i lloc”.
Una fita important en el creixement de Santander US
L'entrada de Santander al mercat bancari minorista dels EUA va començar el 2006, quan va adquirir una participació del 25% d'un banc regional present, principalment, al nord-est del país. Tres anys després va finalitzar l'adquisició, aconseguint així una posició rellevant en el sector bancari minorista del país. Tot i això, la relació de Banco Santander amb els Estats Units va començar uns quants anys abans. Aquestes són les fites principals d'aquesta història.