• Hablemos
  • de
  • futuro
  • Hablemos
  • de
  • futuro
Carregant...

Santander Multinationals: La divisió que ajuda les empreses en el salt a l'exterior

Texto
Bego Contreras

Multinationals, la nova divisió de Banco Santander, brinda a les empreses el suport i la seguretat necessaris per operar i créixer a l'estranger, fins i tot davant de contextos globals convulsos.

"Un 77,6% de les empreses exportadores ho fa de manera regular, cosa que significa que la internacionalització ha esdevingut una part habitual de l'estratègia per a moltes companyies espanyoles". L’afirmació és de Raúl Mínguez, director del Servei d’Estudis de la Cambra de Comerç d’Espanya, i posa en relleu la importància de comercialitzar a l’estranger amb béns, productes i serveis, una activitat que suposa el 42% del PIB espanyol.

Ajudar les companyies a fer el salt internacional és la raó de ser de Santander Multinationals, una nova divisió amb què l'entitat amplia i coordina els serveis que ofereix en els seus mercats clau, a fi d'afavorir que les empreses es puguin expandir.

Multinationals ja assessora més de 18.000 empreses clients de banca comercial, i opera en 14 mercats en què Banco Santander té presència en banca comercial: Alemanya, l’Argentina, el Brasil, Xile, Colòmbia, Espanya, els Estats Units, Mèxic, el Perú, Polònia, Portugal, el Regne Unit, l’Uruguai, i també la Xina, a través d'un acord. A més, compta amb oficines de representació i bancs corresponsals en altres països de l'Àsia, l'Orient Mitjà i l'Àfrica.

Multinationals és un exemple pràctic del model One Santander: un banc global que converteix la inversió inicial en nous serveis a nivell de grup en ingressos addicionals a cada país, sense necessitat de grans adaptacions. A més, la integració digital permet replicar a altres països innovacions que han demostrat el seu èxit.

Els serveis de Santander Multinationals es tornen encara més necessaris en un mercat econòmic internacional tan convuls com el que estem vivint aquests darrers mesos. Molt abans que els EUA anunciessin nous aranzels a la importació, el món ja s'estava preparant discretament per a un nou ordre en el comerç global, procés que s'ha accelerat de manera exponencial tenint en compte la magnitud de les mesures anunciades pel president Trump.

Però el servei de Santander Multinationals va més enllà del suport financer, perquè també ajuda els directius a entendre els marcs reguladors i els requisits administratius dels països de destinació.

Tot i el convuls panorama actual, Yann Louvrier, responsable global de Multinacionals a Banco Santander, opina que "la propera onada d'internacionalització no es limitarà a grans corporacions. L'èxit depèn de la capacitat per explotar un avantatge competitiu basat en la innovació al país d'origen. Les empreses que ho aconsegueixen no fan marxa enrere", assegura.

El comerç global va marcar un rècord de 33 bilions de dòlars el 2024. I segons previsions de DHL, les transaccions augmentaran a una mitjana anual del 3,1% d'aquí al 2029.

Estratègies guanyadores

Encara que no hi ha dues empreses iguals, hi ha estratègies guanyadores que han demostrat la seva eficàcia. La primera és tenir una visió clara sobre allò que es pretén aconseguir en desenvolupar una internacionalització; la segona, comprendre els països on s'opera: conèixer la seva cultura empresarial i tenir present el context polític i econòmic.

Els líders empresarials han de dissenyar estratègies d’expansió que els permetin protegir les seves operacions enfront dels canvis. Per a la majoria de directius de gairebé tots els sectors, un dels grans desafiaments és com fer créixer un negoci global i adaptar-se alhora als valors distintius de cada mercat.

"Nosaltres operem en països que històricament han atret molta inversió i compartim el nostre coneixement amb els clients. Tenim vincles estrets amb les autoritats locals i amb els professionals, comptables, consultors i advocats", abunda Yann Louvrier.

Serveis pràctics

Els serveis inclouen un procés d'onboarding especialitzat, accés a l'eina de gestió de tresoreria Cash Nexus, solucions de divisa i cobertura de riscos. Les empreses clients també poden treballar amb Getnet, companyia de Santander líder en solucions de pagament per a comerços físics i digitals.

Les empreses més grans poden accedir als serveis especialitzats de CIB (Corporate & Investment Banking), mentre que els directius que han de traslladar les seves famílies o equips a altres països poden comptar amb els assessors de banca privada per gestionar les seves finances personals.

La feina de Multinationals, en quatre mercats

Una de les principals dificultats a què s'enfronten les firmes que inicien una expansió internacional és obrir un compte i assegurar-se de tenir cobertes les necessitats de liquiditat. Però, més enllà dels desafiaments comuns, cada mercat té les seves peculiaritats.

  • Espanya

    La posició estratègica d'Espanya com a porta d'entrada a l'Atlàntic ha despertat l'interès de moltes firmes estrangeres. Als inversors llatinoamericans s'han sumat en els darrers anys companyies dels EUA i la Xina. Els professionals del banc assessoren les noves marques que arriben en aspectes legals i reguladors i mantenen una comunicació constant amb els seus socis a Europa i Llatinoamèrica per oferir orientació pràctica.

  • Mèxic

    És una destinació molt atractiva per a empreses estrangeres que busquen exportar als EUA. Tot i que els aranzels generen preocupació, el país manté una economia sòlida i els plans d'inversió pública en logística, aigua i energia. A més, amb 130 milions d'habitants i un nivell de renda a l'alça representa una gran oportunitat. Per molts inversors asiàtics i europeus, a més, és la porta d'entrada a Sud-amèrica i els seus 440 milions de consumidors.

  • Brasil

    Des del 2020, Santander ha detectat un augment de l'interès de les firmes brasileres per expandir-se a Mèxic, els EUA, la Xina i Europa. Moltes multinacionals han instal·lat hubs al Brasil, i l'equip de Multinationals hi manté un diàleg per facilitar productes de finançament. El sistema fiscal brasiler presenta reptes inesperats com la impossibilitat d'obrir comptes en dòlars: un obstacle que es pot resoldre amb les filials de Santander.

  • Argentina

    Gràcies a la seva xarxa internacional, el banc ajuda les empreses argentines a emetre bons i negociar-los a Nova York. Aquestes solucions han permès a Santander assolir una quota del 24% del mercat de comerç exterior entre multinacionals al país. L'acord entre la UE i Mercosur anunciat al desembre podria obrir noves oportunitats per a l’Argentina, sobretot en sectors com ara alimentació i minerals estratègics.



SEGÜENT ARTICLE
Santander ofereix suport no financer a més de 52.500 empreses i emprenedors...