Text
Carmen Lancho
Segons dades recollides per l'Institut de l'Empresa Familiar, prop d’1.100.000 d'empreses a Espanya són familiars, és a dir, un 89% del total del país. L'àmbit de l'empresa familiar continua guanyant força a l'escenari empresarial espanyol. Fortament lligat a la pime, s'han convertit en exemple d'èxit sense por de perdre avantatge competitiu davant d'altres empreses, que generació rere generació s'adapten a les noves necessitats. Així és Castillo de Canena.
Dedicada a la producció de l'oli des de finals del segle XVIII, han aconseguit portar els seus productes a 60 països, conquerint el mercat internacional, amb productes d'Oli d'Oliva Verge Extra prèmium. Anys de treball i esforç que han estat reconeguts per Banco Santander, que ha triat Castillo de Canena com a pime de l'any de la província de Jaén a la darrera edició dels Premis Pime que organitza al costat de la Cambra de Comerç, com a part del seu suport al col·lectiu de les petites i mitjanes empreses.
Cada generació que ha agafat el relleu (i ja en van nou) ha aconseguit aportar “coneixement, experiència i, sobretot, capacitat d'adaptació per fer front als profunds canvis produïts en el sector i en l'agroindústria en general”, destaca Francisco Vañó, director general de Castillo de Canena. Tot plegat ha format un important “llegat d'ensenyaments i empirisme, basat en valors com l'esforç, la perseverança, el respecte i la generositat”. Juntament amb la seva germana Rosa, com a directora comercial, han aconseguit no només aquesta internacionalització de la companyia, també han apostat “sense treva per la sostenibilitat, la innovació i la recerca contínua de l'excel·lència”, sense perdre la tradició heretada.
“Una nova filosofia de vida i una manera de pensar i actuar molt diferent de la qual estàvem acostumats”
L'any del relleu generacional: 2003
El 2003 Rosa i Francisco Vañó van decidir canviar les seves carreres com a alts directius de companyies multinacionals com Coca-Cola i Banco Santander. Aquesta experiència laboral prèvia els ha aportat un bagatge professional i uns sòlids fonaments de cultura corporativa per a aquesta nova etapa com a empresaris i emprenedors. Un canvi que ha suposat “una nova filosofia de vida i una manera de pensar i actuar molt diferent de la que estàvem acostumats” comenta Vañó.
En aquesta nova etapa, els germans es van trobar amb una sèrie d'actius familiars que constituïen una base sòlida de partida però que havien d'estructurar i coordinar, a més de sotmetre el model de negoci vigent en aquell moment a una severa revisió. El seu pare, encara que es va prendre l'activitat oliverera més com un hobby, va fer grans aportacions encaminades a la mecanització i va ser pioner en altres aspectes referents a la gestió de l'agricultura.
El Castillo de Canena, propietat de la família, es feia servir exclusivament com a residència privada, i l'oliverar era una finca moderna i productiva, però, segons paraules del director general, “molt allunyada dels principis de sostenibilitat i respecte al medi ambient i sens dubte amb recorregut en matèria d'avenços tecnològics i increment en eficiència”.
En aquells anys només elaboraven i comercialitzaven olis d'oliva a granel que, pràcticament, era considerat com una ‘commodity’ sense una qualitat diferenciada. La marca “Castillo de Canena” amb tots els valors intrínsecs i extrínsecs que té actualment comença precisament el 2003, el moment de començar a situar-se com una de les primeres empreses del món en la producció i comercialització d'AOVE prèmium.
¿Com s’adapta una empresa familiar a les noves tendències de consum?
En el cas de Castillo de Canena, els nous responsables es van trobar principalment amb dos reptes: passar de vendre oli a granel per crear AOVE d'una qualitat extrema i portar aquesta producció a altres mercats internacionals.
Un moment de canvi que va coincidir pràcticament en el temps amb l'aparició dels anomenats “AOVE Prèmium”. “Una nova categoria que naixia acompanyada d'una sèrie de característiques molt diferents de les que existien fins aleshores. Vam viure molt intensament la “descomoditització” dels sucs d'oliva que aleshores es produïen, gairebé exclusivament, de manera massiva i estandarditzada i el naixement de conceptes tan nous en el món oleícola com el de colliter, agricultura de precisió, verol correcte, traçabilitat irreprotxable, origen, ‘terroir’, petites almàsseres d'última generació”, destaca Francisco.
Des de llavors, els responsables de l'empresa oliverera han estat molt atents per anticipar-se a les noves tendències de consum. “Ens hem diferenciat mitjançant la innovació, la creativitat, ampliant les ocasions de consum i l'ús de diferents AOVE gastronòmics, creant de manera recurrent excel·lents productes d'extrema qualitat”.
Tecnologia i innovació, clau per a l'empresa familiar
La transformació tecnològica a les empreses familiars és necessària per no perdre avantatge competitiu. “La innovació ha estat una de les palanques clau en el desenvolupament de la nostra activitat empresarial”, destaca Francisco. L'olivicultura ha avançat molt en aquestes dues dècades gràcies a l'agricultura de precisió, a l'ús de sondes de mesurament d'estrès hídric o la creació d'un BIG DATA per aplicar més racionalment els tractaments, entre d'altres.
A més, el 2021 van construir una nova tafona amb els majors avenços tecnològics per tal de ser una “indústria intel·ligent”, amb múltiples certificacions en processos, qualitat i seguretat alimentària, cosa que els ha valgut el Premi a la millor Almàssera d'Espanya segons la AEMO (Associació Espanyola de Municipis de l'Olivera), el 2022.
Innovació que també és molt present en la creació de nous productes. El 2008 van ser pioners a llançar AOVE d'una varietat gairebé desapareguda com era la Royal, o l'elaboració dels seus “olis gastronòmics” com els Arbequins fumats o els que infusionen amb plàncton marí d'origen 100% vegetal. La seva aposta per la tecnologia els ha portat fins i tot a introduir tecnologies com el blockchain per garantir la traçabilitat dels seus productes o la visió artificial per seleccionar cada oliva que utilitzen. I estan immersos en gairebé 20 projectes d'R+D que inclouen el foment de la bioeconomia circular.
Passió per la sostenibilitat
En el capítol de RSC també destaca el seu sistema de gestió èticament i socialment responsable, que obliga l'empresa a respectar la sostenibilitat sota els seus tres aspectes, social, econòmic i mediambiental, i amb què ha obtingut la certificació SGE21 sota la Norma Foretica. Els responsables han implantat polítiques de conciliació de la vida familiar i laboral, han estimulat els plans d'igualtat (el 85% dels directius són dones), la formació contínua i la coresponsabilitat.
En el terreny de la sostenibilitat han aconseguit algunes fites tan importants com ser la primera empresa del sector a obtenir per DNV la certificació de Petjada de Carboni (2011) i Hídrica (2014); i s'han unit al projecte Life “OLIVARES VIVOS” gestionat per SEO-BIRDLIFE per impulsar l'olivicultura regenerativa i restaurar l'ecosistema on s'enclava l'oliverar.
¿Quina és la fórmula per mantenir l’èxit duna empresa familiar?
“Crec que no hi ha fórmules màgiques. Es tracta de tenir les idees clares i imposar-se objectius assolibles, però alhora exigents i ambiciosos… i treballar amb tenacitat i constància”, diu Francisco Vañó. També destaca la importància de comptar amb bons equips que estiguin identificats amb les bases de la cultura corporativa i els projectes de l'empresa, que tinguin inquietuds i esperit crític. “En les empreses familiars, al meu parer, és fonamental també estimular el diàleg entre els membres, la generositat, que la informació flueixi de manera contínua i ordenada i parlar amb sinceritat dels problemes quan sorgeixin”, conclou.